Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

29 nov. 2020

Årets julfrimärken och gratis julkort från PostNord

Julfrimärken 2020

 

 










Att skicka julkort är en gammal tradition. 1843 gjorde britten John Callcott Horsley det första julkortet, med texten "A Merry Christmas and a Happy New Year to You”. 1875 började Louis Prang, från Tyskland, att producera julkort i större skala i USA. Traditionen att skicka julhälsningar på vykort spred sig sedan från USA till Tyskland och via Danmark till Sverige. I slutet av 1800-talet blev det så småningom en allt mer populär tradition att skicka julkort i vårt land.
De senaste åren har vi skickat allt färre julkort i Sverige, i alla fall julkort som skickas med PostNord. Istället väljer många att skicka sina julhälsningar digitalt, bland annat via e-post, messenger, Facebook och sms. Skickar man många kort kostar det såklart en slant, mycket på grund av att frimärkena blivit ordentligt mycket dyrare de senaste åren. Jag har valt att fortsätta att skicka riktiga julkort, ja de som frankeras med frimärken och levereras av brevbäraren till din brevlåda eller brevinkast, för jag uppskattar mer att både få och skicka en sådan julhälsning, i alla fall till mina närmaste vänner och släktingar. Det blir trots allt en hel del hälsningar även via Facebook och sms, men jag tycker att det känns mer opersonligt. De få korten som jag får nu för tiden tycker jag är trevliga att sätta upp på anslagstavlan i köket som juldekoration.

Ett av årets 3 julkort från PostNord,
som delas ut gratis hos ditt postombud.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



För några år sedan gjorde jag egna julkort. Jag klippte ut diverse julmotiv och klistrade på korten av kartongark. En del figurer ritade jag i datorn och andra köpte jag i ark i en butik som sålde diverse produkter till scrapbooking. Sedan dekorerade jag med glitter m.m. De senaste åren har jag köpt enkla kort och skrivit en jul- och nyårshälsning med rim, skrivit ut den från datorn, klippt ut och klistrat på kortet och dekorerat med glitterlim.
Varje år tänker jag att jag ska göra klart mina julkort tidigt så att jag har dem färdiga och kan lägga dem på postlådan när julen närmar sig. Tanken är god då det är så mycket annat som jag vill hinna med i december, men tyvärr har det oftast slutat med att jag ändå stressar in i det sista för att bli klar och få iväg mina kort i tid.
Sedan några år tillbaka har PostNord delat ut gratis julkort hos sina postombud. För ett par veckor sedan var jag på Ica Supermarket för att skicka iväg ett par pelargonsticklingar och fick då se ett av året gratiskort, liksom årets julfrimärken som funnits hos landets postombud sedan 12 november. Årets julkort finns i 3 olika utföranden, men det fanns tyvärr bara ett enda kort kvar i korthållaren vid kassan. Det står inget om hur många julkort man får lägga vantarna på och gratis är ju gott så det är ju klart att korten har en strykande åtgång.
2020 års julfrimärken är designade av illustratören Stina Lövkvist. De finns i häften om tio och kostar 10 kr per frimärke. Temat är ”Snart är det jul” och frimärkena föreställer en liten sagolik stad där julförberedelserna är i full gång. Med julens frimärken vill PostNord inspirera fler svenskar att skicka hälsningar till nära och kära just denna speciella jul.
Personligen hoppas jag att svenska folket ska skicka fler julhälsningar till släkt och vänner i år, nu när pandemin gör att vi inte kan träffas och fira jul så som vi brukar göra. Ett julkort har ett stort, glädjande värde, speciellt för de människor som bor ensamma, tillhör riskgrupper och kanske inte ens kan ta sig utanför dörren.
Enligt PostNords hemsida är julkortet fortfarande den populäraste julhälsningen i Sverige och sju av tio svenskar vill helst ha sina julhälsningar i postlådan. Majoriteten som skickar julkort gör det för att visa omtanke och göra mottagaren glad och det kan göra stor skillnad för någon man håller kär.
Den 16 december är sista dagen att skicka julkort inom Sverige frankerade med julfrimärken, om de ska komma fram innan julafton, så vänta inte med att posta dem utan gör det gärna i god tid.
Om man är sent ute med sina julkort kan man ju alltid frankera med 11 kr frimärken. Då går det fortare för korten att komma fram. Det har även släppts ett frimärke med vintermotiv, i form av en ljuslykta, för inrikes brev upp till 50 gram. Tänk på att många postlådor har ändrade tömningstider.
Julfrimärken från tidigare år, som är valörslösa, kan användas till att frankera även årets julkort, under den så kallade julperioden som
räknas från 12 november fram till 31 december. De kan även användas övrig tid på året och gäller då som porto 10 kr och man får då köpa till porto till ett värde av 1 kr för att nå upp till inrikes porto 11 kr. Använder du vanliga inrikes frimärken är den 21 december sista dagen att posta korten, om de ska hinna fram innan jul..
Tänk på att även vara ute i god tid när du ska skicka paket. Det sista datumet för att skicka inrikes paket är den 21 december. Om du skickar paket till barn, tänk på att de behöver ha en legitimation för att kunna hämta ut det. Adressera till en förälder om du är osäker.
Utrikes brev och försändelser inom EU skickas senast 11 december för att hinna komma fram innan jul.
Utrikes brev och försändelser utanför EU skickas senast 6 december för att hinna fram innan jul.
Har du frågor kan du kontakta PostNord via mejl, telefon eller Facebook messenger från 27 november till 21 december. Se vilka tider du kan ringa, mejladress och övrig information på PostNords hemsida www.postnord.se.

Hoppas att du får riktigt många trevliga julhälsningar under december i år!
Tänk på att hålla avstånd när du ska skicka och hämta ut paket, köpa frimärken m.m. och välj tider under veckan då det inte är så många besökare hos postombunden, allt för att minska smittspridningen.

Julkort från 1940-talet, som jag köpt på loppis.
Dessa kort är bara häften så stora som dagens julkort.








1 kommentar:

  1. caroline18@champlin.com lösenord: caroline7793h3
    kgorczany@windler.info lösenord: kgorczany7237
    okuneva.daniela@vonrueden.com lösenord: 27934madisyn
    gaylord.madisyn@dietrich.org lösenord: lordsky2882
    ldickens@hickle.biz lösenord: chickenengland7263
    grady.lura@schaefer.com lösenord: gradymiura27
    burnice.abernathy@hirthe.org lösenord: burnicenikki11
    marcia13@bartoletti.org lösenord: marcianolucky67
    dooley.benedict@sauer.com lösenord: dooleychick6599
    hpfannerstill@reichel.com lösenord: playboyrich98

    Alla PayPal-konton är gratis med pengarna framför allt fortfarande aktiva, om du inte kan logga in kan lösenordet ha ändrats av andra besökare, för att få de senaste PayPal-hackuppdateringarna, vänligen bokmärka den här webbplatsen. Telegram: @Anonymous_Ccs

    Taggar
    Läckt PayPal, Läckt PayPal 2020, Läckat PayPal-konto
    Kontakta Frank Carlos via e-post: atmgeniuslinks@gmail.com
    WhatsApp: + 1-713-389-6778 / Telegram: @Anonymous_Ccs

    SvaraRadera