Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

16 nov. 2019

Årets julpost




















 



Jul är en helg med många traditioner då många strålar samman, umgås, äter gott och firar årets största högtid. Man ägnar en extra tanke åt släkt och vänner och många ringer ett samtal till sina nära och kära, som man inte har möjlighet att besöka eller så skickar man en julhälsning via posten. Jag har under flera år ritat, klippt och klistrat och gjort egna julkort med glitter. De sista åren har jag nöjt mig med att skriva en jul- och nyårshälsning med rim, på köpta kort. Det återstår att se hur det blir med mina julkort i år, då tummen på min högerhand är ur led och förhoppningsvis blir det operation innan jul.
Att skicka julkort är en gammal tradition. 1843 gjorde britten John Callcott Horsley det första julkortet, med texten "A Merry Christmas and a Happy New Year to You”. 1875 började Louis Prang, från Tyskland, att producera julkort i större skala i USA. Traditionen att skicka julhälsningar på vykort spred sig sedan från USA till Tyskland och via Danmark till Sverige. I slutet av 1800-talet blev det så småningom en allt mer populär tradition att skicka julkort i vårt land.
Idag väljer allt fler bort att sända sina julhälsningar med posten. Istället skickar man sms, mail eller skriver en allmän hälsning på olika sociala medier som Facebook, Twitter eller Instagram. Det är enklare, billigare, går snabbare att skriva och når hela värden på ett ögonblick. Trots möjligheten till digitala hälsningar delade PostNord ut hela 16,5 miljoner julkort förra året, men antalet sjunker drastiskt för varje år. Enligt PostNords undersökning skickade vi 20,5 miljoner 2017. Den 7 november släppte PostNord årets julfrimärken. I år har de temat julpynt och illustreras av en gran med olika julgransprydnader och säljs tio till antalet. Det finns även ett frimärke med vintermotiv, som säljs på rulle för inrikes brev och som passar utmärkt att använda till hälsningar under hela vintern.
Den 16 december är sista dagen att skicka julkort frankerade med julfrimärken, om de ska nå mottagaren innan jul, så tänk på att posta dem i tid.
Om man är sent ute med sina julkort kan man ju alltid frankera med frimärken 9 kr, så att det går fortare för korten att komma fram. Tänk på att många postlådor har ändrade tömningstider. Valörslösa julfrimärken från tidigare år kan användas till att frankera även årets julkort, under den så kallade julperioden som räknas från utgivningsdagen av årets julfrimärken fram till 31 december. De kan även användas övrig tid på året och gäller då som porto 8,50 kr och man får då tilläggsfrankera med 0,50 kr för att nå upp till inrikes porto 9 kr för ett brev upp till 50 gram.
För några år sedan minns jag att PostNord delade ut gratis sommarkort. I år finns också gratis julkort att hämta hos PostNords ombud. Även korten har temat julpynt och går att vika till olika julgranspynt när de kommit fram till mottagaren, vilket jag tycker är en väldigt trevlig idé.
Om du planerar att skicka julklappar med PostNord, krävs det att mottagaren kan visa giltig legitimation för att hämta ut försändelsen. Tänk på det om du ska skicka paket till någon som är minderårig. Ange då hellre någon av föräldrarna som mottagare.
Viktiga datum och övrig information, om du ska skicka julklappar inom Sverige eller paket och julkort utrikes, hittar du på PostNords hemsida här.

Vackra julkort från 1940-talet, som jag köpt på loppis.
Storleken på dåtidens kort var mycket mindre och de var tryckta
på matt papper. Flera av korten på bilden är målade av
Jenny Nyström, känd jultomteillustratö

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar