Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

1 juni 2021

Gör egen saft av syrenblommor nu när de blommar som vackrast











Nu står syrenerna snart i full blom, i alla fall här i Halmstad. Vad jag minns så blommade de först vid skolavslutningen när jag var liten, men det var ju många år sedan och min minnesbild är kanske inte helt klar. Sedan har ju faktiskt klimatet förändrats och att syrenerna blommar tidigare är kanske inte så konstigt när vi knappt hade någon riktig vinter i år. Något som jag däremot kommer ihåg väl är syrenbusken, som växte i en trädgård på granngatan. Den busken brukade jag stå och titta på då den ofta drog till sig ett flertal olika fjärilar. Nu ser jag allt färre och mer sällan fjärilar, som flyger på sina fjäderlätta vingar ovanför grönskan utanför huset och då är det oftast bara kol- och citronfjärilar som syns till. Tills för bara några år sedan hade jag ingen aning om att man kunde göra saft på syrenblommor. Jag trodde faktiskt att blommorna var giftiga. Det finns många växter i naturen som man kan äta och använda till mycket gott. Tyvärr är jag själv dålig på att utnyttja dessa växter och det är synd då de sägs vara både goda dessutom helt gratis. Utöver svamp, vildhallon, lingon och blåbär, som man hittar i naturen, som går att äta och som de flesta känner till finns mycket annat ätbart som t.ex. rosor, fläderblommor, nässlor, våtarv, kirskål, svinmålla och ramslök för att nämna några, men listan kan göras bra mycket längre. Veckan efter Valborg, min födelsedag, överraskade min kusin Leif mig med ett paket som han skickat med posten. Leif hade plockat ramslök, som växer vilt i stora mängder vid hans och Lenas stuga i Skåne. Nu har jag för första gången sett, smakat och lagat mat med ramslök. Jag gjorde en röra till bakad potatis med bland annat skaldjur, kokt ägg och majs och bytte ut purjolöken mot ramslök. Den gav en god och lite mildare smak av lök och vitlök.
Var noga med att inte plocka växter och blommor intill hårt trafikerade vägar om det ska användas till mat och dryck och plocka och ät bara de växter som du känner till väl.
Det har blivit allt vanligare att man dekorerar maträtter, bakverk och efterrätter med ätbara blommor. Något som inte så många vet om är att en del doftpelargoners blad, inte blommorna, kan användas för smaksättning både i mat och bakverk. Då är det oftast pelargoner, vars blad har en doft av citrus, som används.
För något år sedan gjorde jag syrensaft för allra första gången. Jag dricker inte mycket saft, men på sommaren är det riktigt gott och läskande med ett svalkande glas saft med is och en citronskiva. Intill hyreshuset där jag bor växer en lång rad med syrenbuskar, så det var lätt att få tag på blommor till saften.
Jag sköljde blommorna och tvättade citronerna väl, innan jag skivade dem och la dem och blommorna i en glasskål. Sedan hällde jag över vatten och socker, som jag kokat upp i en gryta på spisen. När vattnet hade svalnat ställde jag in skålen i kylskåpet. Där fick den stå fyra dygn innan jag silade upp saften, som då var färdig. Jag har ingen riktig silduk med ställning, men det gick lika bra med en kökshandduk, som jag la i ett durkslag. Det blev en saft med frisk smak, som inte var särskilt söt. Om jag ska likna smaken vid någon annan saft så skulle det vara svartvinbärssaft. I receptet, som jag använde, stod det att man ska använda sig av blommor från bondsyren, då en del andra sorters syrenblommor inte ger saften någon smak. Vill man få mer färg på saften kan man lägga i några blåbär, när man kokar upp vattnet med sockret. Jag hade bara amerikanska blåbär hemma och de gav ingen färg, så istället la jag i fem hallon, som jag hade hemma i frysen. De gav saften en härligt röd färg. Jag tog inte i någon natriumbensoat för att öka hållbarheten. Istället för att hälla upp saften på flaskor valde jag att frysa den i några små plastlådor. Saften passar utmärkt att använda som välkomstdrink, blandad med bubbelvatten och en skvätt gin, men det är något som jag inte själv har smakat. Det går även att använda saften till gelé och sorbet. Att göra egen saft låter kanske invecklat, men att göra egen syrensaft tog inte lång tid i anspråk och det är extra roligt att bjuda på saft som man gjort helt själv.

Recept Syrensaft  
40 blomklasar
1,5 liter vatten
1,5 kilo strösocker, 1 dl socker = 90 g

5 citroner
1 påse (30 gram) citronsyra (kan uteslutas)
En knivsudd natriumbensoat
Eventuellt några blåbär eller hallon för att ge saften mer färg

Gör såhär:
Skölj blomklasarna. Klipp bort stjälkarna, som annars ger en bitter smak, och använd bara blommorna.
Koka upp vatten och socker, c:a 10 minuter. Tillsätt citronsyran mot slutet.
Skrubba citronerna väl i hett vatten och skär dem i skivor.
Varva blommor och citronskivor i en skål. Häll över den heta lagen.
Lägg en tallrik överst, som håller ner blommor och citronskivor i sockerlagen.
Ställ skålen i kylen i 4-5 dygn.
Sila saften genom en silduk och pressa saften ur citronskivorna.
Häll upp saften i väl rengjorda flaskor eller frys in den i plastburkar.
Lycka till!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar