Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

22 jan. 2015

Ljus i vintermörkret


















Mörkt, grått och ruggigt, ja inte piggade västkustvädret upp i Halmstad idag, såhär i januari månad. Det har varit väldigt sparsamt med snö här i stan än så länge. I morse var i och för sig bilen frusen och marken hade färgats vit, men dagarna med frost är lätt räknade. Jag vill helst slippa snön helt och hållet i vinter, men jag måste samtidigt hålla med om att den gör att det blir ljusare ute och med den brukar följa lite kallare dagar, som ofta bjuda på en klarare himmel och en härlig vintersol. Årets första månad är inte ens över, men jag har redan vårlängtan, trots att jag innerst inne vet att det säkert blir både mer snö och fler frostnätter innan våren är här. Ett litet ljus i gråvädret, som piggade upp mig en smula härom dagen, var när jag gick en runda i pappas trädgård och fick se att snödropparna redan blommande intill staketet vid altanen. Mitt i trädgårdslandet hade några fler snödroppar slagit ut. De köpte jag förra våren i en liten kruka och hade på soffbordet. När de hade blommat ut skickade jag hem dem till pappa, som fick gräva ner dem i sin trädgård. Då var tanken att jag skulle gräva upp dem till våren och njuta av dem ännu en gång hemma i lägenheten. Nu nändes jag inte gräva upp dem utan lät dem stå kvar, för att ge hopp om våren. Här och där i rabatterna hade små blad börjat titta upp och på framsidan hittade jag några små vivor, som även de vaknat till liv väldigt tidigt och slagit ut sina söta blommor. Det gäller att njuta och ta till vara på de små tecknen som visar att vi går mot ljusare tider, när det är som mest grått och trist. I blomsterbutikerna finns redan mängder av fröpåsar på plats och för den som är riktigt odlingssugen finns det flera sorters frön, som man redan kan så inomhus, med de rätta förutsättningarna. En del behöver stå kallt flera veckor för att kunna gro, andra frön måste sås väldigt tidigt, då de tar lång tid på sig att gro. Att bara bläddra i frökataloger och planera inför kommande vår och sommar är också uppiggande såhär års, när längtan efter ljuset och våren är som störst.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar