Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

12 apr. 2016

Nu blommar körsbärsträden


















Jag ser ljuset Jonathan, jag ser ljuset! Välkända ord hämtade ur den klassiska filmen "Bröderna Lejonhjärta", som bygger på boken med samma namn, skriven av Astrid Lindgren. Ni som sett filmen minns säkert när lille Skorpan dör efter sin sjukdom och kommer till Körsbärsdalen i Nangijala och träffar sin bror igen. Solen skiner och han vaknar upp liggande i gräset under körsbärsträden, som står i full blom. Den scenen är i mitt tycke den vackraste i hela filmen och slutar med att Jonathan och Skorpan hoppar i ån och badar och Skorpan upptäcker att han plötsligt kan simma. Något lika sagolikt vackert, med så många blommande träd, har jag aldrig sett i verkligheten.Utanför den äldsta delen av sjukhuset i Halmstad växer sju japanska prydnadskörsbärsträd. De kan inte riktigt mäta sig med filmscenen, delvis för att de växer vid en asfalterad väg utan någon lummig omgivning,  men de är väldigt vackra när de står i full blom. För gott och väl en vecka sedan körde jag förbi sjukhuset enbart för att fotografera de första rosa blommorna, som då börjat slå ut på träden utanför dialysentrén. Glädjande nog fick jag också se årets första humla, som flög runt i en av trädkronorna, från blomma till blomma. Tyvärr var den inte ens stilla några sekunder så att jag kunde fånga den på bild. Träden var fulla med knoppar, men det var bara några få blommor utslagna. När jag kom till dialysen igår var det många fler blommor som slagit ut, men troligtvis står körsbärsträden som allra vackrast i slutet av veckan. Då gäller det att njuta av dem, för redan efter någon vecka faller de ljust rosa blombladen till marken, nästan som snö och blomningen är över. I år blommar träden något senare än tidigare år. För ett par år sedan slog några enstaka blommor ut redan i december månad, men sedan kom blomningen av sig och väntade fram till våren. I Japan växer dessa träd vilt och blommorna syns ofta avbildade. Körsbärsblommorna sägs bland annat symbolisera livets kortvariga skönhet, då de vackra blommorna har en så kort blomningstid. De står även för kärlek och lycka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar