Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

13 feb. 2018

Vårblommor inom- och utomhus























Våren är min favoritårstid, även om sommaren kan vara otroligt härlig den också. Jag blir lika glatt överraskad varje vår, när jag får se de första vårlökarna blomma. Det känns lika fantastiskt varje år, liksom när jag får se den första humlan och fjärilen. Allt känns nytt när naturen vaknar upp igen, efter att den slumrat under den långa vintervilan. För någon vecka sedan läste jag i dagstidningen att de första vintergäcken redan blommar i Halmstad. I pappas trädgård brukar en liten tuva med snödroppar komma upp tidigt och blomma, även om det ligger snö på marken. Det är inget undantag i år. De har tittat upp i rabatten och knopparna har börjat att slå ut, även om de är väldigt små ännu.















 


Utanför hyreshuset, som jag bor i sedan många år tillbaka, är de flesta rabatterna rätt så tråkiga, Jag har vid ett par tillfällen planterat ut vårlökar, som jag först haft i krukor på balkongen. I höstas köpte jag 10 påsar med olika sorters vårlökar, när Plantagen hade utförsäljning. De flesta påsarna kostade knappt 3 kr/st, så därför köpte jag långt fler lökar än vad jag tänkt. Jag fick hjälp av en granne att gräva i rabatterna, då det var så hårt i jorden att jag själv knappt fick ner spaden. Sedan gick jag ut en kväll och satte ner lökarna, sittande på en pall, i ljuset av en liten ficklampa, som jag höll i munnen. Jag täckte lökarna med jord, så gott jag kunde, och dagen därpå krattade grannen i ordning. För säkerhets skull satte jag ner pinnar med blombilder från förpackningarna, där jag satt ner de olika lökarna, så att fastighetsbolagets trädgårdsarbetare inte tror att det bara är ogräs och rycker upp alla lökarna när de tittar upp i rabatterna framåt våren. Förra året satte jag ut 8 frösådda plantor av ballongblomma, i en rabatt där det bara växte buskar, som man någon vecka tidigare klippt ner nästan till marken. Mina plantor var allt från en till ett par dm höga. En eftermiddag, när jag kom hem från jobbet, hade trädgårdsarbetarna till min stora förtvivlan dragit upp varenda planta, men stora tuvor med våtarv, som brett ut sig i rabatten intill huset, hade de lämnat kvar. De hade troligtvis inte så stor kunskap om vad som var växter och vad som var ogräs. Jag hoppas verkligen att mina vårlökar får stå kvar, så att vi som bor i huset och alla andra som passerar, kan njuta av blommorna framöver. Flera grannar har varit positiva till min lökplantering och fler  tänker ta efter mig och sätta ut lökar framöver.

Jordvivan, Primula vulgaris















Fönsterviva, Primula obconica
 



















I väntan på våren och alla vackra blommor, som kommer att blomma utomhus framöver, fanns det vårblommor i handeln redan veckorna efter nyår. Både plantor och lökar drivs fram tidigt, för att vi ska få njuta av de vackra blommorna inomhus, i väntan på våren. Olika sorters primula brukar va först ut i handeln och sedan kommer lökväxterna, vars sortiment har ökat något de senaste åren. Kungsängslilja, Frittelaria meleagris, med sina vackra klockformade blommor, med ett rutmönster i lila och vitt , har blivit min favorit sedan den började dyka upp i handeln, uppdriven i kruka. Fritillarian, som tillhör klockliljesläktet finns i många olika varianter, med mindre och större klockor, i olika former och färger. Några av de mindre sorterna, som ja tycker är väldigt söta, har jag odlat i kruka på balkongen Tyvärr håller inte vårlökarna särskilt länge inomhus och blommar fort över, men man får se dem som en snittblomma och planterar man ut dem i rabatten framåt våren, får man glädje av dem i många år framöver.

Fritillaria davisii


 














Fritillaria thunbergii























En annan lökfavorit är pärlhyacinten. Jag brukar köpa dem när bladen precis börjat titta upp ur löken. Bladen har en förmåga att växa i höjden så att de viker sig. Därför brukar jag plantera dem i en glascylinder så att bladen får stöd. Lökarna, som jag köpte för ett par veckor sedan, tog jag ur plastkrukan och petade bort en del jord. Sedan la jag grönmossa runt rötter och jord och satte ner lökarna i glascylindern, som jag knöt ett matchande band runt. På så vis blir det ett enkelt arrangemang, som är fint även innan knopparna kommer upp ur lökarna och blommar. Oftast brukar lökväxterna, som man köper uppdrivna i krukor, utvecklas fort när man tar in dem i rumstemperatur, men mina pärlhyacinter låter vänta på sig och än så länge har bara bladen vuxit upp gott och väl en decimeter.
Jag fortsätter att vänta på knopparna och att mina pelargonfrön ska gro, i krukan i sovrummets fönsterkarm, medan våren kommer allt närmare för varje dag som går. Så länge ska jag sysselsätta mig med att titta efter nya pelargonsticklingar, som jag ska beställa från England och Sverige och uppdatera listan över min pelargonsamling, så att den är aktuell när pelargonsäsongen drar igång. Det är omöjligt att hålla reda på namnen på de över 200 sorterna jag har. En del plantor, som inte klarat vintern, ska plockas bort och några sorter, som jag köpte sent under fjolåret, ska läggas till. Det är en fördel att ha med sig listan, inte minst när jag åker på träffar med Svenska Pelargonsällskapet. Då brukar medlemmarna ha med sig sticklingar till försäljning, till ett fast och lågt pris, och med listan i fickan undviker jag att komma hem med pelargonsorter som jag redan har. Dessutom kan jag ta emot beställningar på sticklingar, om någon hittar någon pelargon i mitt sortiment som lockar. I år ska jag försöka bättra mig på att hålla listan aktuell och redan i slutet av månaden är det dags för kick-off med Svenska Pelargonsällskapet i Halland och då finns det säkert sticklingar till salu. Gillar du pelargoner tycker jag att du ska gå in och titta på föreningens hemsida här. Som medlem kan man bland annat ta del av ett stort bildgalleri på hemsidan, med information om varje pelargonsort. Man behöver långt ifrån vara någon pelargonexpert för att vara medlem i föreningen och jag kan verkligen rekommendera dig att komma på årets första träff, som för oss Hallänningar hålls i Falkenberg. Det brukar vara en lättsam stämning när vi träffas och det pratas mycket pelargoner och jag hart lärt mig väldigt mycket om både odling, sticklingar, vinterförvaring och fått upp ögonen för vilda pelargoner, eller rättare sagt arter, som jag tidigare aldrig sett och inte ens visste att de fanns. Sist men inte minst har jag lärt känna många trevliga pelargonälskare och fått nya vänner. Det krävs inte att du är medlem för att komma på årets första träff i Falkenberg. Har du problem med att ta dig dit brukar vi försöka ordna med samåkning i möjligaste mån. Hoppas vi ses!
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar