Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

28 maj 2012

Px. ardens blommar













I fjol fick jag se pelargonen Px. ardens, för första gången, hemma hos en medlem i Pelargonsällskapet Halland. Vilken otroligt härlig och intensiv färg det var på blommorna! En sådan pelargon måste jag ha, blev min direkta reaktion. Px. ardens är en pimärhybrid och en korsning mellan P. lubatum och P. fulgidum. De mörkröda kronbladen, som inte är särskilt stora, har en ljusare kant och är sammetslika nästan självlysande. Px. ardens är inte helt lätt att föröka och man får ofta betala en bra bit över hundralappen för en stickling. Jag hade turen att få tag i en fin stickling till ett bra pris, från en medlem i pelargonsällskapet. Den kom med posten och när jag planterat den började en spännande väntan. Skulle jag få den att blomma? Lyckan var stor när jag, redan efter någon vecka, fick se en smal  liten blomstängel växa upp från plantan.I förgår slog denna, kungen av pelargoner, ut på min balkong och visade sig från sin vackraste sida. Läckert!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar