Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

19 sep. 2013

Kattkärlek

Allt oftare får vi besök av den orange, tigrerade hankatten Ballou. Han har lärt sig att när jag visslar för att få in Ängla och Tindra på kvällarna, så är det fritt fram att komma in i vår trappuppgång. Ytterdörren står öppen några sekunder innan den går igen och då är det näst intill omöjligt att mota en katt, som bestämt sig för att smita in. Häromkvällen satt jag på stolen innanför dörren och Ängla och Ballou satt och studerade varandra. Sin vana trogen började vår gäst att om och om igen smeka sig mot mina ben, en keligare katt är svår att hitta. För första gången hoppar plötsligt Ballou upp i mitt knä, lockad av en godisbit men ändå, smeker sitt huvud mot min kind och lägger sig till rätta i mitt knä. Det varade inte många sekunder, men nog för att det skulle värma i hjärtat. Efter någon godisbit gick Ballou ut igen i sällskap av Ängla. Plötsligt satte Ballou efter Ängla i väldig fart, om det var bus och lek han var ute efter vet jag inte, men Ängla var inte med på noterna och skrek till. Från ingenstans dök då Tindra upp, störtade fram mot Ballou och verkade vilja rädda sin vän från den efterhängsna hanen. Sekunderna senare var allt lugnt och Ballou gick sakta hemåt igen. Tindra är inte överförtjust i Ängla, sådär så de sover tillsammans och tvättar varandra, men de bråkar sällan. Däremot ser Tindra till att lilltjejen får skydd om hon råkar i knipa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar