Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

31 dec. 2015

Julplantering till nyår























I år valde jag bort mycket av det röda till jul. Istället blev det vita pappersstjärnor i fönstret, vit duk på soffbordet och när jag planterade i den stora kopparformen valde jag att låta arrangemanget övervägande gå i vitt och grönt. Lika vackert ätt ha på bordet till jul som till nyår. De vita hyacinterna hann aldrig slå ut till julhelgen och hade så varit fallet hade de varit lätta att byta ut. Amaryllisen ställde jag svalt några veckor, då den första knoppen redan kommit upp när jag köpte den. Nu slog den första klockan ut lagom till jul och ännu ett par till är på väg. Just denna sort av Amaryllis Hippeastrum heter Alfresco. Den får vita dubbla blommor, vilket inte är så vanligt, men de senaste åren har man korsat fram många nya amaryllisvarianter, med nya färger på blommorna och annorlunda form på klockorna. Jag köpte två lökar av sorten Alfresco, båda ganska små, men en av dem visar redan tre stänglar. Tillsammans med lökväxterna planterade jag ett par suckulenter, en liten en och en planta muehlenbickia eller slideranka och "plättar i luften", som den också kallas. Växterna har olika struktur och form på både blad och växtsätt och detta ger arrangemanget mer liv. Jag använde mig av två olika sorters mossa, även de med olika utseenden. Julkulorna är arrangerade i små grupper. Om man sprider ut dem en och en ser arrangemanget lätt rörigt ut.
Hemtrevnad Soleirolia soleirolii är en söt växt med krypande växtsätt, som lätt kan pyntas efter årstid. Ett par små julgranskulor, en liten tomte eller som här två vita stjärnor, som jag fäst med nålar med silverfärgade huvuden, och man har snabbt och enkelt ett litet arrangemang. Hemtrevnaden tål inte att torka ut, men vill heller inte stå med rötterna i vatten. Vattna den underifrån och ge svag dos krukväxtnäring vår till höst, mer sparsamt vintertid. Placera den hellre en bit in i rummet än i fönsterkarmen ovanför ett varmt element, så får du glädje av den länge. Tycker du att den växer sig för stor är det bara att ta fram saxen och frisera den. Lägg det avklippta "tussarna" ovanpå lätt fuktad jord och tryck till lite lätt. Placera gärna en plastpåse med hål ovanpå, men lufta då och då.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar