Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

4 dec. 2015

Julmarknader i advent


















Såhär i adventstider är julmarknaderna i full gång. Jag har själv hunnit med att besöka Lilla Böslids och Wapnös julmarknad i Halmstad. För mig hör det julen till att gå på julmarknad och det gör att julstämningen vaknar till liv. Man får provsmaka korvar, ostar, bröd och mycket annat gott från julbordet och folk är förväntansfulla och på glatt humör. Sedan kan man alltid diskutera om det är rätt att ta betalt för att besökarna ska få komma in på marknaden och handla. Jag är ingen storkonsument när jag går på julmarknader, men lite smått och gott brukar jag unna mig och nu senast kom jag hem med en hel del godsaker och en och annan julklapp i mina kassar. På Wapnö fanns många utställare, som utöver mängder med god mat, sålde olika typer av hantverk. Då jag själv varit en kreativ person större delen av livet och pysslat med allt från keramik, pärlsmycken till att måla tavlor, är jag ganska kräsen och inte alltid så överväldigad över vad man får se bland de olika marknadsstånden. Flera utställare i år kände jag igen sedan tidigare. De har sålt samma typ av hantverk i flera år och det känns ganska tråkigt när det inte finns något nytänk. Sedan finns det andra som gör otroligt fina saker, som kräver ett stort kunnande.


















Mitt bland utställarna träffade jag Louise, en före detta arbetskamrat, som jag inte träffat på länge. Förutom att det var väldigt trevligt att träffa och prata med henne igen var det överraskande att se vad hon åstadkommit med sin skaparlust. Det var första gången som Louise deltog på Wapnö julmarknad och hennes alster stack ut i mängden, då det var något nytt. Trots att jag har Louise som vän på Facebook, har hon lyckats väl med att dölja sitt ganska nyupptäckta intresse för att skapa hemsydda leksaker, dockor, julpynt, babykläder och accessoarer m.m. sydda av fina tyger. För ungefär två år sedan köpte hon en symaskin och på den vägen är det. Jag blev verkligen glatt överraskad över alla fina saker, som hon gjort och hade till försäljning. Det var långt ifrån ett hantverk på nybörjarnivå. En del av idéerna har Louise själv kommit på och andra mönster har hon fått hjälp med. Hon hade en hel del julpynt i sin monter, men långt ifrån allt var julinspirerat. De flesta bilderna av Louise figurer har jag fått lov att låna från hennes hemsida www.louand.se. Där hittar du fler fina saker, som hon har gjort och har till salu. Kanske hittar du något passande att ge bort i julklapp. LouAnd design har även en egen sida på Facebook. Den hittar du här.


















För Louise är symaskinen och skapandet inte bara en rolig hobby. Det fungerar nästan lite som en terapi. Hon berättade för mig att när hon syr kan hon för stunden släppa tankarna på sin värk, som ständigt gör sig påmind, och behöver inte lika mycket smärtstillande just då. En hobby, som man har ett stort intresse för, ger inte bara positiva stunder i vardagen. Den kan även bidra till att man mår bättre under tiden som man ägnar sig åt den. När Louise berättade om den positiva effekten av sitt pysslande, tänkte jag direkt på min pelargonodling. När jag planterar, vattnar och tar hand om mina blommor är hela jag fokuserad på nuet och den positiva energi, som pelargonerna ger mig. Även om jag har en riktigt dålig dag och mår extra dåligt känner jag mig alltid bättre när jag får pyssla med mina pelargoner. Att jag sedan blir trött efteråt får jag ta, men oftast finns den positiva energin kvar en stund efter att jag lämnat min odling på balkongen. Det var en liten parentes, som jag ändå tycker är värd att nämna.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar