Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

22 mars 2016

Vårplantering med perenner och lökar


















Det är en härlig tid nu när våren är här och man kan börja fixa i trädgårdar, på balkonger och uterum. Temperaturen stiger och risken för nattfrost avtar. Jag tycker alltid att det är något speciellt att plantera de första vårblommorna, gräva i jorden och få lite skit under naglarna. Då har ännu en ny odlingssäsong tagit fart. Eftersom min balkong är inglasad kan jag börja plantera lite tidigare. Det var flera veckor sedan jag satte de första penséerna. Även om de tål ett par minusgrader tog jag för säkerhets skull in dem någon natt, då det varnades för lite väl låga temperaturer. Penséer kan se väldigt hängiga ut efter en natt med någon minusgrad, men de brukar repa sig fort under dagen. När vi planterar i urnor och balkonglådor på våren är pensén en riktig favorit och jag håller med. Förutom att den brukar vara först ut till försäljning på våren är den lättodlad, tålig och de färgstarka blommorna, som finns i en mängd olika varianter, lyser verkligen upp.

Gyllenlack


















Härom veckan hade jag turen att hitta en stor, gjuten planteringskruka, där vi hyresgäster kan slänga trädgårdsavfall. Någon hade tydligen tröttnat på den och ställt krukan där. Jag fick syn på den när jag kom hem med bilen, efter en tur till Blomsterlandet, där jag köpt vårblommor till balkongen. Krukan var lite skitig och i botten låg jord och lecakulor, men det var en kruka helt i min smak, som skulle passa utmärkt till mina nyinköpta blommor. Problemet vara bara att den var så tung att jag knappt orkade lyfta in den i bilen, men skam den som ger sig. In i bilen kom den och sedan fick jag hjälp av grannen att baxa upp krukan till lägenheten och ut på balkongen.

Spetsmössans blommor
















Spetsmössans blad



















Det visade sig att krukan inte var vattentät, trots att den saknade hål i botten. Jag löste problemet genom att sätta en stor, svart sopsäck inuti krukan, som jag bottnade med lecakulor. Då kan vattnet samlas i botten på krukan och dränera bort överflödigt vatten från jorden, som annars kan bli för blöt för att plantorna ska växa och må bra. Att kosta på sig en dyrare yrkesodlarjord att plantera i är värt sitt pris om man vill få välväxta plantor, som blommar rikligt. När jag fyllt krukan med jord placerade jag ut mina växter, för att se hur jag ville arrangera dem. På så vis kan man enkelt flytta runt och rotera plantorna så att man blir nöjd med placeringen innan man sätter ner dem i jorden. Jag hade valt växter, både välkända och lite mer annorlunda, med blommor i vitt och olika gula nyanser. Plantor med olika form och färg på bladen ger en mer spännande plantering, så medvetet köpte jag en växt med flikiga blad och andra plantor med smala och långa, eller ovala blad, för att få variation. För att få balans mellan den stora, bastanta och höga krukan och de förhållandevis lågväxande plantorna, stack jag ner limefärgade pinnar i olika höjd och några björkgrenar, som jag klippte från det nedfallna trädet utanför hyreshuset. För att ge arrangemanget lite mer påskkänsla dekorerade jag med ett par ägg i rostig metall och en påskskylt i trä. Eftersom jag redan har planterat penséer på balkongen, valde jag andra växter till min vårplantering. Det finns en hel del växter, som man kan sätta i krukor redan nu, och som tål lite kyligare nätter. Jag köpte tre krukor med minipåskliljor Narcissus 'Tête-à-tête' och en planta gyllenlack, som har gulvita blommor. Gyllenlack (Erysimum cheiri)eller lackviol, som den också kallas, är en flerårig växt, som sedan kan planteras ut i rabatten, liksom påskliljorna. Även spetsmössan, Tiarella cordifolia, med sina vackra, flikiga blad och söta små blommor i svagt rosa och vitt, är perenn. Den är en gammal växt, som åter börjat dyka upp till försäljning, efter att under en lång tid varit bortglömd. 
En primula, som jag satte ut på balkongen för några veckor sedan, då den inte längre trivdes inne i värmen, fick också ta plats i planteringen. Först klippte jag bort en del vissna blad och blommor från plantan, som inte såg så fräsch ut, men förhoppningsvis växer den till sig nu när den fått ny jord och står svalare. Primulans rosa blommor ger en fin kontrastfärg, gentemot de gula, vita och gröna. Den kan också planteras i rabatten, när den gjort sitt på balkongen. Nu står krukan välfylld med blomsterprakt och sprider vårkänsla på balkongen. Förhoppningsvis håller den sig fin ett bra tag framöver och när påskliljorna blommat över byter jag ut dem mot några andra plantor och sedan kan jag ha glädje av min plantering ännu en tid.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar