Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

17 sep. 2017

Gofika med cheesecake, hos pelargonodlande paret Olsson


















För några veckor sedan var det äntligen dags att tillsammans med Svenska Pelargonsällskapets Hallandsgrupp åka till Flyinge i Skåne, där vi skulle besöka Håkan Olsson och hans familj. Håkan är aktiv i föreningen och han och hans fru har ett stort intresse för pelargoner. Jag träffade honom för flera år sedan på en trädgårdsmässa i Malmö. Där stod han i Svenska Pelargonsällskapets monter och hade med sig många fina sticklingar från sin odling, speciellt miniatyrer, som jag är väldigt svag för.

Håkan och Anita


















De sista åren har jag köpt flera pelargoner från Håkan, som säljer många sticklingar i facebookgruppen "PELARGONAUKTIONER". Jag haft sporadisk kontakt med honom via Facebook, där jag sett många bilder på de fina pelargoner, som han och hans fru har i sin stora samling. Sommartid står deras pelargoner utomhus i deras trädgård, i stora hyllor och på bänkar. Ett flertal vackra pelargonsorter har de själva korsat fram. Under åren, som jag följt Håkan på Facebook, har jag förstått att han gillar att laga mat och baka. Det skulle visa sig som självklart, då jag fick veta att han arbetar i ett skolkök. Håkan har delat flera läckra bilder på maten, som serveras till eleverna på skolan där han arbetar. Jag önskar att alla skolor i landet skulle servera så fräsch mat, utan mängder med halvfabrikat och dessutom erbjuda en stor, härlig salladsbuffé.

Susanne och Anita


















Lördagen, då vi åkte till Flyinge, bjöd på ett skiftande väder. Ena stunden sken solen och några minuter senare föll regnet, men när vi kom fram till familjen Olssons hus var det uppehåll. Vi gick direkt till baksidan av huset, där vi möttes av mängder av pelargoner i olika storlekar och i några skåp trängdes små sticklingar. En del plantor stod under bar himmel och andra hade skydd av det utstickande hustaket. Molnen drog ihop sig och plötsligt började små regndroppar att falla, tillräckligt många för att vi skulle gå inomhus. Vi tog plats i familjen Olssons kök, där vi fick bevis på att Håkan inte bara är duktig på att odla pelargoner, han är väldigt duktig i köket också. Först blev vi serverade en riktigt god ostpaj med grönsaker, tillsammans med en sallad med lite annorlunda inslag, bland annat rödbetor. Till det fick vi hembakat surdegsbröd, som var täckt med olika frön. Allt var väldigt gott och jag tog till och med om, även om jag oftast är liten i maten. Jag bakar gärna matbröd, men jag har aldrig gjort surdegsbröd, men Håkans bröd gav mersmak. Vi blev rekommenderade gruppen "Surdegsbagarna" på Facebook, där man bland annat kan hitta olika recept och få tips och råd, så det är kanske dags att göra min första surdeg
Till efterrätt fick vi en lite annorlunda cheesecake, som bland annat innehöll oreokex, vit choklad och blåbär. Även den föll mig i smaken, men den var ganska mäktig, eller var det kanske så att jag ätit för mycket och var på tok för mätt när det var dags för efterrätten.


















Håkan och hans fru Susanne delar intresset för odling i största allmänhet. De har tagit sitt intresse riktigt på allvar och utvinner egen gödning och jord, genom att ta tillvara matavfall i speciella behållare. En procedur där man blandar matresterna med några få tillsatser och låter det stå några veckor, innan man först får ut flytande gödning och senare jordförbättring, som de blandar med köpt jord. Det var helt klart intressant, men för mig kändes det som överkurs och jag lär fortsätta att köpa både jord och näring till min odling.
Innan det var dags att återvända hemåt tog vi ytterligare en titt på alla pelargonerna. Jag brukar sällan komma hem tomhänt, när jag varit iväg med Pelargonsällskapet, och denna resa blev inget undantag, men det blev inte något stort inköp. Fyra väl utvalda små miniatyrer plockade jag ner i min kasse och sedan ytterligare två sticklingar, som jag fick av en givmild medresenär
Det var trevligt att äntligen få komma hem till Håkan och Susanne och träffa dem igen och självklart att även få se deras pelargonsamling. Som vanligt var det en lyckad resa och trevligt ressällskap. Förutom några nya pelargonsticklingar till min samling, byggde jag på min kunskap om pelargonodling ytterligare. Det finns fortfarande mycket kvar att lära om dessa underbara blommor och jag tror aldrig att någon blir fullärd. 

Recept på cheesecake med oreokex, vit choklad och blåbär.
12 bitar

Botten
100 g smör
1 paket oreokex, c:a 150 g

Fyllning
300 g vit choklad
400 g naturell färskost, rumstempererad

Topping
300 g blåbärssylt med fast konsistens
200 g färska blåbär

Gör såhär:
1. Smält smöret. Kör kexen i en matberedare till smulig konsistens, blanda sedan med smöret. Tryck ut i en bakplåtspappersklädd pajform, med löstagbar botten, cirka 25 cm i diameter. Ställ i kylen.
2. Hacka chokladen och smält den i vattenbad eller i mikron på låg effekt och rör om ofta, då det annars finns risk att chokladen blir för varm och klumpar sig. Blanda sedan med färskosten och häll fyllningen över kexbottnen.
3. Ställ cheesecaken i kylen tills att fyllningen satt sig och stelnat, cirka 30 minuter.
4. Värm sylten försiktigt tills att den smält. Den får inte koka! Häll den sedan över den stelnade cheesecaken. Strö över de färska blåbären. Ställ cheesecaken i kylen tills att det är dags att servera den.

1 kommentar:

  1. Så kul att läsa ditt inlägg Maria. Du är verkligen duktig.även vi tyckte det var så roligt att träffa er alla underbara pelargonvänner��

    SvaraRadera