Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

23 okt. 2017

Julinspirerande magasin för den pysselintresserade























Under nästan hela mitt 47-åriga liv har jag tyckt om att sysselsätta mig med allt möjligt som berör bild, färg och form. Intresset för att rita och klippa och klistra väcktes när jag var riktig liten och det har jag haft glädje av under många av mina sjukhusvistelser under åren. Jag minns att jag limmade pärlor, medicinkoppar i olika färger och bomullspinnar på rondskålar, när jag var i fyraårsåldern och låg på Akademiska sjukhuset i Uppsala. På den tiden fanns ingen lekterapi, så det blev personalen och mamma, som fick sysselsätta mig. I vuxen ålder har jag bland annat gått kvällskurser på konstskola, målat porslin, lärt mig kalligrafitextning och att göra blomsterarrangemang, utöver allt annat som jag gjort hemma. De senaste åren har jag blivit alltmer intresserad av fotografering, men någon kurs har jag aldrig orkat gå, men ju fler bilder jag tar desto bättre blir resultatet, även om det går sakta framåt. Min pelargonodling, som består av över 200 olika plantor, är för mig också förknippad med färg och form. Skapande intressen benämns med flera olika ord. Ibland kallas det för att pyssla och i vissa fall sägs en kreation vara konst eller installationer. Var gränsen går mellan pyssel och konst överlåter jag till betraktarens ögon att bedöma.
Nu när det närmar sig jul är det snart dags att börja fixa med julkorten. Jag tycker det är roligt att göra egna julhälsningar och rita, klippa, klistra och skriva hälsningen med rim. Numera kallar man ofta det för cardmaking och det finns mängder med artiklar, som säljs speciellt för att använda när man gör kort och pysslar med scrapbooking. Jag kallar det fortfarande för klipp och klistra, men det är roligt med alla små figurer i olika material, stämplar med mängder av motiv, glitter, fina band, klippark och klistermärken, för att bara nämna en liten del av det material, som finns i handeln numera. Det ges även ut tidningar med tips och idéer, för den som har ett stort intresse för cardmaking och scrapbooking. Idag finns det tidningar i handeln med innehåll, som inriktar sig på diverse specialintressen, utöver de olika veckotidningarna, som funnits i tidningshyllorna långt innan jag föddes. Inför advent och jul kommer en hel del magasin ut, som speciella julnummer, fyllda med tips, idéer och stämningsfulla bilder. Jag gillar att bläddra, läsa och inspireras av dessa tidningar och de ger mig ofta en mysig känsla i kroppen och lusten att börja skapa infinner sig. Tyvärr tycker jag att priset ofta är bra mycket högre, än vad innehållet är värt och sidorna med reklam är alltför många. Idéerna med pynt, inredning och matrecept är ganska lika år från år, men jag förstår att det är svårt att fylla en hel tidning med nyheter, som ingen gjort tidigare. Trots allt köpte jag Allers Julmagasin så fort den dök upp i affären för någon vecka sedan. Den tidningen brukar vara först ut bland julmagasinen i tidningshyllorna, är lite billigare och innehåller mindre reklam, men lika mycket läsvärt, trots att den är tunnare än de dyrare magasinen.
På biblioteket, i närheten av där jag bor, brukar de ha en del julmagasin, både nya och från tidigare år, och jag brukar göra ett besök där och ha en lugn och mysig stund, då jag kopplar av med en hög tidningar och funderar över hur jag ska få utlopp för min kreativa ådra och skapa stämning i min lilla lägenhet framöver. Biblioteket har även en del böcker med julinspiration, men tyvärr har de flesta rätt många år på nacken, och det är sällan som det ges ut nya böcker med jultema.
Oftast gör jag inte precis likt idéerna, som jag ser i tidningar, på tv och internet, men de sätter fart på tankarna och skaparlusten. Ännu så länge känns det för tidigt att börja julpyssla, men kanske börjar jag med julkorten snart, för att slippa stressa in i det sista, som jag brukar få göra för att mina hälsningar ska hinna fram till jul. Tanken är god och det är långtifrån första hösten, som jag planerar att börja i tid. Ändå brukar jag sitta där in i det sista och korten blir inte alls så kreativa, som jag först tänkt. Kanske ska jag övergå till att skicka mina julhälsningar via mail eller sms, som allt fler gör nuförtiden, men själv tycker jag fortfarande att det är bra mycket trevligare att få ett julkort med vacker bild och handskriven adress och avsändare, som dimper ner på golvet genom dörrinkastet och som jag sedan kan sätta i hyllan i köket.
En del blomsteraffärer bjuder in till inspirationskvällar, då man får lära sig att göra dörrkransar, ljusarrangemang och julplanteringar. Jag har varit i flera olika butiker under åren och då jag gillar att hålla på med blommor har dessa kurser varit både roliga och lärorika. Liknande arrangemang har även anordnats av en butik i Halmstad, som säljer diverse material för cardmaking och scrapbooking. Oftast betalar man en kursavgift och det material, som man använt sig av och tar med hem, ibland med rabatt.
Jag har dragit ner på julpyntet de senaste åren. Den största anledningen till det är att jag mår sämre och att orken inte räcker till, men jularrangemang med blommor, ljus, mossa och olika naturmaterial är något som jag inte vill vara utan. Det finns mycket vackert i naturen att dekorera med. Förutom olika sorters mossa kan man plocka kottar, små grenar, stenar och blad och kvistar från vintergröna växter. Här nere i södra delarna av landet har vi haft väldigt sparsamt med snö innan jul de senaste åren och därför har jag kunnat vänta till advent med att plocka in material från naturen. Bor man norröver kanske man redan nu får tänka på att ta en runda i skogen innan marken blir snötäckt. Förvara mossan svalt tills du ska använda den. Håll den sedan fuktig, genom att spraya den med vatten. Jag har svårt att ta nig ut i skogen, då jag har problem att gå, så jag brukar löpa vanlig grön mossa, kuddmossa och mjuken i någon blomsterbutik eller då det funnits mossa till försäljning på Lilla Böslids julmarknad.
I helgen köpte jag säsongens första amaryllis och två vita hyacinter. De var planterade och amaryllislöken hade redan två knoppar, som tittade upp ur löken. När man tar in planterade lökar i rumstemperatur brukar de utvecklas fort och det tar inte lång tid innan blommorna börjar slå ut. Därför har jag ställt lökarna på min inglasade balkong, där de får stå tills att jag har ork och tid att sätta dem i andra krukor och dekorera dem. Dessa lökväxter är egentligen vårblommor, men jag har absolut inget emot att tjuvstarta med tidigt framdrivna amaryllis och hyacinter till advent, men än så länge får de stå på balkongen ett par veckor till, innan de får komma in i värmen och pryda köksbordet.
Häromdagen låg tidningen Allers Trädgård, innanför dörren när jag kom hem, då jag har en prenumeration på tidningen, som jag fick i julklapp av min moster förra julen. Detta nummer hade lite jultema, av utsidan att döma, men än har jag tyvärr inte hunnit titta i den. Under åren har jag prenumererat eller köpt lösnummer av många olika tidningar. Det har bland annat varit magasin om katter, trädgård, mat, fotografering och innan jul har jag lagt en hel del pengar på olika jultidningar. För ett tag sedan tipsade en av mina dialyssköterskor mig om att hon läste mängder med tidningar på internet, efter att hon blivit medlem hos Readly. Som medlem hos dem betalar man 99 kr/månad och får då tillgång till 2400 magasin och dagstidningar, både svenska och utländska, genom deras app. Det går även att ladda ner tidningar och läsa när man inte är uppkopplad. Med ett och samma abonnemang kan 5 personer läsa varsin specifik tidning samtidigt. Jag har än så länge inte blivit medlem, då min gamla stationära dator inte stödjer appar, men så fort jag får min nya dator ska jag gå med i Readly. Självklart kan man även läsa tidningarna i en läsplatta eller i en mobiltelefonen, under förutsättningen att den stödjer appar. Det finns presentkort att ge bort, som gäller för 1, 3, 6, 9 eller 12 månader.
När jag var barn hade jag och min syster varsin egen liten gran i våra rum, under flera år. På den tiden åkte hela familjen ut i skogen, som ägdes av mammas mostrar och morbror, och högg gran. På julaftonens morgon låg Bamses jultidning under min gran och under min systers gran låg tidningen Starlet.
En tidning passar att ge bort i julklapp till de flesta, ung som gammal, eller varför inte önska en prenumeration av jultomten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar