Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

27 sep. 2018

Kitty Kola, läskedrycken från 50-talet nu ekologisk


När jag växte upp på 70-talet var det fest när jag blev serverad läsk. Vanligtvis drack vi mjölk till maten och mammas hemkokta saft när vi fikade. På helgen eller när min storasyster och jag sov över hos farmor och farfar brukade vi få dela på en flaska läsk, som innehöll 33 cl. Några stora PET-flaskor fanns inte då. Det var väldigt noga när läsken skulle fördelas mellan oss. Vi ställde våra glas tätt intill varandra för att kunna se att det blev lika mycket i båda. Den som inte hällde upp fick sedan välja glas först, allt för rättvisans skull.
Jag har aldrig varit någon stor läskdrickare, mycket beroende på att jag varit dialyspatient större delen av mitt liv och har ett mycket begränsat vätskeintag, eftersom jag helt saknar urinproduktion och all vätska från mat och dryck blir kvar i min kropp fram till nästa dialysbehandling. Jag kan dricka lite Coca-Cola de få gångerna som jag äter hamburgare, men annars dricker jag sällan läsk och föredrar främst eget bubbelvatten som törstsläckare.
I somras när jag var inne i stan och besökte te- och kaffeaffären Köpmansgården fick jag se en spännande nyhet. Framme vid kassan stod några flaskor med Kitty Kola, med stora katthuvuden på etiketterna. De väckte såklart mitt intresse eftersom jag är en stor kattälskare och gillar det mesta som har med katter att göra. Trots att en flaska, som innehöll 27,5 cl, kostade 25 kr köpte jag en Kitty Kola.
När jag senare läste om läskedrycken på internet fick jag veta att den inte alls var en nyhet. Kitty Kolan, som kom från England, lanserades första gången i Sverige redan 1953, långt innan jag ens var född. Samma år kom även Coca-Colan till vårt avlånga land och konkurrerade då snabbt ut Kitty Kolan från butikshyllorna.
Berga Bruk i Småland har gjort en ny lansering av läskedrycken. Pomologen Kajsa Leander ligger bakom receptet och läsken är nu ekologisk och är helt utan tillsatt socker, färgämnen, konsistensgivare, smakämnen. Den söta smaken kommer nu istället från äpplen och kolabönor. Joel Berg, som är formgivare och startade bruket tillsammans med Kajsa, har förnyat utseendet på etiketten. Utöver läskedrycken med kolasmak finns även smakerna Kitty Kool (lemonad) och Kitty Krazy (ingefära).
Näringsvärde per 100 ml: Energi 182 kJ/43 kcal, Fett 0 varav mättat fett 0, Kolhydrater 9,9 varav socker 8,5, Fiber 0,2 Protein 0,1, Salt 0.
Ingredienser: kolsyrat vatten, ekologisk äppeljuice*, ekologisk ingefärsjuice, äppelextrakt, ekologisk colaarom, ekologisk citronjuice*, ekologiska aromer och extrakt (innehåller naturligt förekommande koffein). (* från koncentrat). EU-EKO. SE-EKO-01.

Nu återstår att se om drycken, med den coola katten, står sig bättre mot alla konkurrenter på läskhyllorna denna gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar