Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

15 okt. 2018

Gott och vackert av äpplen


















Nu stundar härliga tider med mängder av äpplen på träden i vårt avlånga land. Redan flera tusen år f. Kr. nämns äpplet i olika skrifter. Det är en väldigt omtyckt frukt och är efter bananen den frukt, som vi äter mest av i Sverige. Enligt uppgifter, som jag hittat på internet, äter varje svensk i genomsnitt 13 kilo äpplen om året. Äpplet har till och med fått en egen dag, som sedan 2016 firas den 25 september  med olika evenemang runt om i landet. Tyvärr går mängder av äpplen till spillo. Har du frukt, som du själv inte gör av med, ge bort dem till vänner och bekanta eller lämna dem till ett musteri. Utanför hyreshuset intill där jag bor hade någon ställt en stor kartong med äpplen och en skylt med texten "varsågod att ta". Jag brukar hämta lite fallfrukt hos min pappa, som jag lägger ut till fåglarna och ekorrarna. Älgar och andra vilda djur äter också gärna äpplen om man vill göra jobbet med att ta sig ut i skogen med överbliven frukt. Tyvärr går mycket frukt till spillo. Av de svenskodlade äpplena används bara 15%. Det finns en mängd olika sorter och ingen annan frukt är väl så användbar som äpplet. Förutom att äta det som det är finns det mängder av recept där äpplen ingår i både maträtter och bakverk. Hemkokt äppelmos och kräm är enkelt att göra och är bra mycket godare än det som finns att köpa i matbutikerna.

 
Jag är ingen storätare när det gäller bakverk, men en enkel muffins äter jag gärna och de är bra att ha i frysen när jag blir sugen på något gott till fikat. Jag använder ett recept från en gammal hemkunskapsbok. Oftast gör jag dubbel sats, men minskar antalet formar, som i receptet nedan. Då fyller muffinsen hela formen upp till kanten. De senaste åren har vanliga muffins kommit lite i skymundan. Idag är det mer populärt med stora cupcakes, helst med både fyllning och frosting eller någon annan topping. De är goda, men jag föredrar en vanlig, traditionell muffins, som är mer lagom stor och med bär eller fruktbitar blir de även extra saftiga. Ibland smaksätter jag med frysta hallon, blåbär eller rabarber och nystött kardemumma, som jag tycker smakmässigt passar bra ihop med de flesta av våra svenska frukter och bär. Såhär års är bitar av svenska äpplen, med kanel och socker, självklara smaksättare när jag bakar muffins. Tyvärr är bakformar av papper ibland väldigt tunna och kanterna viker sig om man fyller dem helt. Därför har jag investerat i två muffinsplåtar, som hindrar de tunna pappersformarna att ge vika. Nedan finner du grundreceptet på muffins. Sedan kan man välja att byta ut äppelbitarna och smaksätta dem efter eget tycke och smak.

Recept
Äppelmuffins 24st
4 ½ dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
100 g margarin eller smör
3 ägg
3 dl socker
1½ dl mjölk eller vatten
1½ tsk nystötta kardemummakärnor
2 äpplen
Socker och kanel att vända äppelbitarna i
24 st muffinsformar

Gör såhär:
Sätt ugnen på 225°. Stöt kardemummakärnorna i en mortel. Blanda mjöl, kardemumma och bakpulver i en skål. Smält smöret och låt det svalna. Skala äpplena, dela dem och ta bort kärnhusen. Skär sedan äpplena i klyftor och dela dem på mitten. Vänd bitarna i socker blandat med kanel. Vispa ägg och socker vitt och poröst. Rör ner mjölblandningen i äggsmeten. Rör smeten tills att den är slät utan att arbeta den för mycket eller länge. Tillsätt smör och mjölk. Rör samman smeten. Fördela den jämt mellan formarna och placera ett par bitar äpple i varje form och tryck ner dem lite lätt i smeten. Grädda mitt i ugnen i 10-12 minuter eller tills att muffinsen fått fin färg.





En annan av mina favoriter, bland bakverk med äpplen, är den som min mormor brukade baka. Vanligtvis innehåller de flesta äppelkakor skivade äpplen eller klyftor, men mormors kaka bakas med äppelmos. Jag tycker själv att den är godast att äta när den är kylskåpskall och utan tillbehör. Hur många personer kakan räcker till är svårt att beräkna. Det beror självklart på hur glupska gästerna är.

Recept
Mormors äppelkaka
150 g rumsvarmt smör
70 g florsocker
2 st äggulor
200 g vetemjöl + mjöl till utbakning
3 tsk bakpulver
2½-3 dl äppelmos

Gör såhär:
Blanda ihop ingredienserna till degen och ställ svalt. Använd halva degen till att täcka botten på en form med löstagbar botten och 4 cm upp på kanterna. Bred ut äppelmoset i formen. Kavla ut återstående deg. Skär 12 deglängder, 7-8 mm breda, till rutnätet och lägg dem över äppelmoset. Täck slutligen kanten runt kakan med en lika bred deglängd. Grädda kakan i mitten av ugnen i 225°, 35-40 minuter.















Äppelmos är enkelt att koka både i mikron och på spisen. Skala och  klyfta äpplena och ta bort kärnhuset. Koka dem sedan i en ugnsfast skål i mikron eller i en gryta på spisen. Rör om då och då, späd eventuellt med vatten för lösare konsistens och smaka av med socker. Vill man ha ett mos som är slätare kan man passera det i en sil. Moset är gott att äta med lite mjölk, till gröt, flingor, rulltårta m.m. Jag äter det gärna till en bit ugnspannkaka och använder då samma pannkakssmet som till tunnpannkaka. Grundreceptet nedan räcker till c:a 10 stora tunnpannkakor eller 50 plättar. Jag tog 1/3 av receptet till min lilla ugnspannkaka.

Recept
Pannkaka
2½ dl vetemjöl
½ tsk salt
6 dl mjölk
3 ägg

Gör såhär:
Blanda mjöl och salt i en bunke. Tillsätt hälften av mjölken. Vispa till en slät smet.
Tillsätt resten av mjölken och till sist äggen och fortsätt vispa.
Grädda pannkakor eller plättar. Använd smör till järnet.
För ugnspannkaka:
Smörj en ugnssäker form, häll i smeten och grädda pannkakan i ugnen på 225°, 20-30 minuter eller tills att pannkakan höjt sig och fått fin färg.
Servera med bär, sylt eller mos och gärna en klick glass.


















Jag bor ensam med mina två katter och äter oftast ensam. Då kan det ibland vara svårt att hitta en efterrätt, som är lagom att göra till bara en person. Även om desserten är riktigt god kan det bli tjatigt att äta samma efterrätt flera dagar i streck, om den inte går att lägga i frysen. Ett inbakat äpple med mandelmassa, kanel och kardemumma, är enkelt att tillaga och är en utmärkt singelefterrätt.

Recept
Fyllda äpplen till 4 personer
4 äpplen
100 g mandelmassa
1 tsk kanel
1 tsk nystött kardemumma
1 ägg
1 rulle fryst smördeg (Jag hade en paket med mindre smördegsplattor och använde en platta till varje äpple)
Pärlsocker till garnering

Gör såhär:
1. Riv mandelmassan och blanda med kanel och kardemumma. Rulla ut smördegen och dela den i fyra rutor.
2. Skala och kärna ur äpplena. Skär och jämna till botten på dem. Ställ äpplena på smördegsplattorna och fyll hålen med mandelmassan. Jag delade äpplena mitt itu och gröpte ur kärnhusen. La i fyllningen och satte ihop halvorna, innan jag klädde in äpplena med smördegen.
3. Pensla kanterna på smördegen med uppvispat ägg och vik upp kanterna runt äpplena.
4. Pensla de degklädda äpplena och strö över pärlsocker. Grädda mitt i ugnen 20 minuter i 200°.
Servera med glass eller vaniljsås.















När  jag var liten åt vi ibland efterrätt även på vardagarna. Ibland gjorde min mamma hallonäpplen. Det är ytterligare en dessert som lämpar sig att göra till en person och som dessutom är enkel att tillaga. 
 
Recept
Gammaldags hallonäpplen till 1 person
1 äpple
1 msk smör
1 msk hallonsylt
Ströbröd

Gör såhär:
1. Skala äpplet, dela det i mitten och skär bort kärnhuset.
2. Smält smöret, pensla äppelhalvorna och vänd dem i ströbröd. Klicka hallonsylt i urgröpningarna.
3. Lägg äppelhalvorna i en ugnsfast form och gratinera 15-20 minuter i 200°, eller tills att äppelhalvorna är mjuka och blivit gyllenbruna.
Servera med gräddmjölk.


















Nu när vi lämnat sommaren bakom oss mörknar det allt tidigare på kvällarna. Då tycker jag om att krypa upp i soffan, tända levande ljus och dricka te. Oftast blir det värmeljus i någon lykta, som  hänger i fönstret, för att mina katter inte ska förolyckas om de kommer för nära, men även på soffbordet när jag har uppsikt över ljusen hela tiden. Äpplen är inte bara goda att äta. De är även vackra att använda som dekoration. Att göra ljushållare av äpplen och använda till en höstlig bordsdekoration eller vid en middagsdukning är både billigt och enkelt.
Välj äpplen, som ligger stabilt på ett plant underlag. Eventuellt kan man behöva skära bort en bit av äpplets botten så att det står mer rakt. Placera ett värmeljus upp och ner på ovansidan av äpplet och tryck till så att du får en rund markering på skalet efter ljuskoppen. Ta en skalkniv och skär en  urgröpning i äpplet, lagom djupt för ljuset. Skär försiktigt då det är lätt att skära rakt igenom frukten. När hålet i äpplet är lagom stort droppar du citronsaft på fruktköttet, så att det inte mörknar. Till jul kan man göra likadant med apelsiner och dekorera dem med kryddnejlikor. Lägg inte frukten direkt på bordet, då det lätt blir fuktfläckar. OBS! Detta är inget pyssel för barn, då det är lätt att skära sig.


















Äpplen är även fina att använda som placeringskort. På bilden ovan har jag klippt ut blad i kartong, som jag skrivit namn på, dekorerat med glitterlim och sedan gjort ett litet hål i bladet, lagom stort för att trä bladet över äpplets stjälk. Guldglitter och stjärnor på duken ger lite extra effekt.
Advent och jul närmar sig och då tycker jag att röda äpplen gör sig fint ihop med övrigt pynt. På bilden nedan har jag fyllt två lerkrukor med jord, som jag täckt med mossa. Sedan har jag stuckit in en blompinne i äpplets botten och den andra änden ner i jorden, så att äpplet är ordentligt fastsatt. Därefter har jag stuckit in en ljushållare i äpplet. Använd ett kort ljus, så att inte krukan riskerar att välta. Lämna aldrig levande ljus utan tillsyn!






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar