Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

28 apr. 2019

Ny klösbräda till mina katter


















Jag bor ihop med mina två katter, Ängla 12 år och Tindra 13 år, som jag gärna skämmer bort på olika sätt vid vissa av årets helgdagar, även om de såklart inte har någon koll på om det är en vanlig vardag, födelsedag eller om det är jul- eller påskafton. Jag tycker själv om att få presenter, men jag tycker att det är minst lika roligt, om inte roligare, att ge bort en liten överraskning och då helst på en helt vanlig vardag då man inte förväntar sig att få en blomma eller en liten present.
Då jag är singel och inte har några barn blir det främst mina katter, som jag överöser med min kärlek. Ängla och Tindra är nästan som mina barn, även om jag tycker att det är viktigt att behandla sina fyrbenta vänner som djur och inte förmänskliga dem. Under alla år som jag haft mina katter, har de fått många presenter och extra god mat emellanåt, men det gäller att inte ge katterna alltför mycket godsaker. Då kan de lätt gå upp i vikt, speciellt om katten är kastrerad, bara är inomhus och inte rör sig lika mycket som en katt som vistas utomhus. En ensamkatt kan bli inaktiv om den är själv hemma stora delar av dagen och det kan också bidra till viktuppgång. Du vet väl om att enligt lag får en katt inte vara ensam hemma i mer än 6 timmar. Det gäller främst katter, som inte har sällskap av någon annan katt. För stor övervikt kan bland annat leda till diabetes, högt blodtryck och det ger även en extra belastning på hjärtat och lederna, ungefär som övervikt påverkar oss människor.


















Jag har under alla år, som jag haft mina katter, köpt klöspelare, kattmöbler och diverse olika leksaker till dem. Dels för att katter behöver aktiveras och röra på sig, men självklart hoppas jag att de ska tycka om sina leksaker och ha roligt med dem.
Ibland har mina katter hittat saker i lägenheten, som de tycker är mycket roligare att leka med än de dyraste leksakerna, som jag köpt till dem. En tom toalettrulle eller en mellanrumstandborste kan Ängla sysselsätta sig med en lång stund. När jag torkar av badrumsgolvet tycker hon om att jaga golvmoppen, speciellt när jag torkar under badrumsdörren. Att jaga den röda, lilla pricken, som kommer från laserpekaren, tycker båda mina katter om. Jag har en liten laserpekare, som man själv får peka med, men även en variant i form av en kägla, som man kan placera på golvet, och den röda pricken rör sig automatiskt i 15 minuter.


















Jag bor i ett hyreshus med en stor gräsmatta, bara några meter utanför ytterdörren, där det tidigare var en lekplats. Huset ligger även i utkanten av en mindre lövskog, där katterna verkligen tycker om att vara. Tindra vistas gärna utomhus året om, men kortare stunder vintertid. Ängla har varit inomhus i flera månader nu, då hon inte tycker om kyla, trots sin långa päls. Vintertid brukar hon tyvärr gå upp i vikt, då hon helst ligger stilla inomhus och inte är särskilt aktiv. Under de senaste veckorna har hon börjat att gå ut korta stunder och då rör hon på sig lite mer, men hon ligger gärna stilla i solen och äter gräs, som den livsnjutare hon är.
Det är viktigt att katter har någon typ av klösbräda inomhus, som de kan vässa sina klor på. Annars är risken stor att de klöser på bl.a. möbler och tapeter. Tindra brukar klösa på trädstammarna när hon är utomhus och har inte samma behov av att vässa sina klor inne i lägenheten. Ängla, som inte går ut lika ofta, klöser gärna på de olika klösmöblerna, men tyvärr ger hon sig ibland på en gammal fåtölj och en av köksstolarna, som hon gärna ligger på. Katterna har en hög klöspelare och en stor kattmöbel, där de kan klättra, klösa, och vila och sova på flera nivåer. En klöspelaren bör vara så hög att katten kan sträcka ut hela sin kropp när den klöser. 


















Årets påskhelg passerade nyligen, en helg då det är populärt att ge bort påskägg till både barn och vuxna. Självklart brukar jag ge mina katter en överraskning till påsk, även om den inte ligger i ett ägg. För någon vecka sedan besökte jag butiken Rusta. Där fick jag syn på en klösrondell, som jag inte sett i handeln tidigare. Rondellen är 6 cm hög, diametern är 34 cm och är gjord av kraftig kartong med wellpapp i mitten, där katten kan klösa. Den har även en rund bana med två blå bollar med bjällror, som aktiverar katten. Det följer med en liten påse med kattmynta att strö över klösbrädan, för att locka katterna till att vässa sina klor. Klösbrädan kostar 49.90 kr, vilket jag tycker är ett bra pris. Tindra har inte varit särskilt intresserad av den nya klösrondellen, men Ängla tycker om den och sitter gärna och klöser på den. Bollarna har hon tyvärr inte visat något större intresse. Går inte en klösbräda i kartong lätt sönder när katterna ger sig på den? Nej, faktiskt inte. Ängla och Tindra har ett par andra klösbrädor i kartong och de har hållit bra. Nu är det bara att hoppas att intresset för den nya klösrondellen håller i sig. Oavsett är den helt klart en femtiolapp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar