Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

10 apr. 2020

Godsaker från Konditori Regnbågen kan hämtas ut på butikens baksida


















För några dagar sedan ringde min syster och frågade mig om det var någon speciell dag och tid
som passade mig bättre om jag skulle hämta något i en butik. I onsdags återkom hon och berättade att jag skulle köra till Konditori Regnbågen och hämta två kassar, en till mig och en till pappa. I dessa coronatider får jag inte besöka butiker eller umgås med vänner och bekanta då jag på grund av min njursjukdom och dialys tillhör en riskgrupp. Det innebar som tur var inte något problem igår när jag skulle hämta min systers påskhälsning på Konditori Regnbågen. Under rådande pandemi kan man ringa konditoriet och göra sin beställning och sedan hämta den på butikens baksida och betala med swish. En bra service för många i dagsläget.
Min syster jobbade på Konditori Regnbågen när hon var yngre och ibland var jag där och fick hjälpa till med att bl.a. packa kakor, duka av i serveringen och skala ägg till smörgåstårtorna. Jag var även där och gjorde min prao när jag gick på högstadiet. Därför började jag tidigt att äta av butikens stora utbud, vilket är det godaste i hela Halmstad och även utanför stan.
Min systers väninna jobbar fortfarande kvar i butiken och hon hade fixat med påskhälsningarna som min syster beställt. I min kasse låg en räkpinne (liten baguette), tre bullar i form av minibrödkakor, en låda för bakelser med snöre knuten runtomkring. När jag kom hem öppnade jag den omgående för att inspektera innehållet. I lådan låg en smördegsskål med vaniljkräm i botten och citronfromage spritsad likt en kyckling. Dekorationen bestod av en bit jordgubbe som kam, choklad som ögon, mandarinklyftor som vingar och en liten bit aprikos som näbb.Den lilla cupcaken hade en spritsad topping med smak av passionsfrukt, dekorerad med små skimrande sockerpärlor och en marsipankyckling på toppen.
Jag är långt ifrån en storätare, men när jag kom hem från stan provsmakade jag både bakelsen och cupcaken. De var riktigt goda båda två med frisk smak. Det blev mer än bara några smakbitar. Jag åt inte upp allt direkt, men det blev inte mycket kvar.
Förhoppningsvis bakar de dessa godsaker även några dagar efter påsk så att jag får tillfälle att äta fler av dessa härliga bakverk, som är en fröjd för både ögon och smaklökar.
Butiken har mycket mer gott, som är värt att prova, bland annat baguetter, smörgåsar, smörgåstårtor, matbröd, bullar, småkakor, marsipanfigurer.
Tack kära syster för en härligt god påskhälsning!

1 kommentar:

  1. Vilken bra lösning och otroligt god kasse du verkar ha fått. Glad påsk på dig!

    SvaraRadera