Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

3 apr. 2020

Årets pelargon 2020























På mässan "Nordiska trädgårdar", som går av stapeln i Stockholm varje vår, brukar "Årets pelargon" tillkännages. Så blev det inte i år då den normalt så välbesökta mässan tyvärr fick ställas in på grund av coronavirusets framfart. Istället presenterade man pelargonen, som tog hem året titel, i en livesändning på nätet. Det var "Tango Deep Rose With Eye" som blev "Årets pelargon 2020". Den är en färgstark och väldigt tålig sort med mörkt cerise blommor med en ljusare kanter på kronbladen och ett vitt öga.
De flesta zonalpelargonerna är väldigt tacksamma och blommar långt in på hösten om man sköter om dem, planterar dem i bra jord i en kruka med hål i botten, plockar bort vissna blommor, ger dem en svag dos näring vid varje vattning och placerar dem ljust, gärna i solen. Låt dem torka upp, inte torka ut, mellan att man ger dem vatten. Pelargoner vill inte ha det blött om rötterna, då de lätt kan ruttna. Zonalpelargoner är lätta att övervintra och vill då helst stå ljust och svalt, 5-10°C och vattnas väldigt sparsamt. Det går även att övervintra dem i fönsterkarmen, men kräver då mer vatten och gärna tillskottsbelysning. På våren planterar man om pelargonerna i ny jord och klipper ner dem ordentligt ett par veckor senare. Använd en bra planteringsjord av den lite dyrare sorten. Det ger inte ett bättre resultat av att använda speciell pelargonjord. När man klipper ner pelargonerna kan man passa på att ta sticklingar, som man sätter i lätt fuktad såjord och placerar ljust, gärna under växtbelysning. Efter ett par veckor brukar de första rötterna bildas.
Juryns motivering till "Årets pelargon 2020" lyder som följer:
Titta på djupet, med sina enkla blommor i tre färger skapas ett tredimensionellt formspråk från det vitaste till det djupaste och mustigaste mörkrosa. På fönsterbräda eller i balkonglåda, lika passande för denna allväderspelargon.De pelargoner som blivit utsedda till "Årets pelargon" under åren har inte varit några inga nykomlingar, utan har funnits i handeln sedan tidigare, vilket jag personligen tycker är lite tråkigt. Sedan jag började att odla pelargoner har jag bara köpt årets pelargon vid ett fåtal tillfällen, då vinnarna inte alltid fallit mig i smaken. Det återstår att se om jag köper en planta av årets vinnare, då det är väldigt trångt i hyllorna på min balkong och det finns andra sorter som jag hellre vill ha i min samling.
I år var jag tveksam över om jag skulle besöka någon blomsterbutik för att titta på och ta en bild av "Årets pelargon", på grund av den rådande coronapandemin. Då jag är njursjuk, har dialys och tillhör en riskgrupp får jag inte besöka butiker och träffa folk i onödan. Därför valde jag att besöka en stor trädgårdsbutik strax innan stängning i lördags kväll. Där var bara några enstaka kunder och jag gick längs väggarna och såg till att hålla mig på många meters avstånd. Slutligen gick jag ut i en tom kassa. Vad gör man inte för att få se en pelargon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar