Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

7 jan. 2021

Drömmar med eller utan saffran














Jag tycker om att baka allt från matbröd till tårtor, men det är inte många gånger som jag bakat just till jul, men pepparkakor och struvor har jag gjort några gånger. Då jag bor ensam går det inte åt så mycket småkakor och bullar och tyvärr hade jag behövt en större frys för att få plats med både mer av det jag bakar och tillagar. Därför blir det hellre att jag bakar matbröd än kakor, absolut inte för att jag behöver tänka på min vikt för den är för låg som den är. När jag träffade min syster på annan dag jul, självklart utomhus för coronasäkerheten, fick jag härligt gula, hembakade saffransdrömmar av henne. De var verkligen goda och tog inte många dagar att äta upp och småkaka till trots måste jag nu ställa mig och baka egna. Det lär nog knappast bli lönt att frysa in dem. Jag trodde inte jag gillade saffran, men jag får nog ändra mig på den punkten. Har man inte saffran hemma eller helt enkelt inte gillar smaken, ja då hoppar man helt enkelt över den och bakar drömmarna utan saffran.
Här följer receptet som jag fick av min syster.

Saffransdrömmar
Recept 20-22 st
100 gram rumsvarmt smör
1/2 msk vaniljsocker
3 dl strösocker
1 kuvert med saffran
1 dl rumsvarm rapsolja
1 tsk hjorthornssalt
4 dl vetemjöl

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 150°C.
2. Vispa smör, socker och vaniljsocker poröst.
3. Stöt saffranet med lite socker i en mortel och tillsätt till oljan och tillsätt det till smör- och sockerblandningen.
4. Rör ihop mjöl och hjorthornssalt och rör sedan ner det i smeten. Rör till en smidig deg.
5. Dela degen i två lika stora delar och dela varje del i 10-11 bitar, sammanlagt 20-22 bitar.
6. Rulla varje degbit till en boll och lägg bollarna på en plåt med bakplåtspapper. Lägg dem med ordentligt mellanrum, då de flyter ut när de bakas av i ugnen.
7. Grädda kakorna i mitten av ugnen cirka 18-20 minuter.
Under tiden som du gräddar kakorna och då du öppnar ugnsluckan kan det lukta lite starkt. Det beror på hjorthornssaltet.
Låt drömmarna svalna innan de serveras, annars finns risk för att de smulas sönder.
Drömmarna går bra att frysa.

Lycka till med kakbaket!

1 kommentar: