Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

1 jan. 2021

Nyårsarrangemang i stort martiniglas


 

 

 

 

 

 

 

 



Jag planerade att sitta ensam hemma med katterna på nyårsafton. Det har jag gjort många år, främst för att min katt Tindra är vettskrämd för fyrverkerierna, men även för att jag inte haft någon att fira med. I år hade jag andra alternativ, men covid satte stopp för att fira in det nya året med umgänge, då jag tillhör en riskgrupp som dialyspatient.
Tro inte att jag lät bli att laga god mat och dekorera bordet för det. Jag gillar ju att laga mat och drömmen som jag hade att bli florist har jag nog aldrig riktigt gett upp. Det blev stekt ryggbiff, som jag åt tillsammans med potatisgratäng, god sås och grönsaker och självklart fick Tindra smaka på köttet och hon fick även några handskalade räkor. Ängla fick sin favoritmat hon också.
Årets nyårsdekoration gjorde jag i ett 40 cm högt martiniglas. Ska man göra ett arrangemang som ska stå på ett matbord bör man välja ett som är lägre, så att gästerna kan se varandra och inte göms bakom blommorna. Nu skulle mitt arrangemang stå på soffbordet, så höjden spelade inte någon roll. Det stora glaset fyndade jag för 20 kr på loppis för ett par månader sedan. Många av mina blomsterdekorationer gör jag i diverse kärl i olika material, som jag köpt just på loppis. Glasets sidor täckte jag med grön mossa och fyllde sedan upp med jord. Sedan tog jag delar av en murgrönsplanta och planterade så att några stjälkar hängde ner på var sin sida av glaset. Därefter täckte jag även jorden med grön mossa. Jag gjorde hål för några små taklökar, som jag tog från en kruka på balkongen och en annan större suckulent. Därefter stack jag in ett par grenar av mjuken under mossan och även grässtrån sprayade med silverrosa färg, båda köpta i en blomsterbutik. Grässtråna förblir fina även när de torkar och därför använde jag ingen oasis i arrangemanget. Mjukenen sticks inte utan är lätt att jobba med. Den barrar inte när den torkar.














 

 


För att få ett härligt glittrigt och glansigt arrangemang med lite flärd limmande jag fast julgranskulor med limpistol och tryckte ner dem i mossan så mycket att man inte ser fästena. Jag valde kulor i rosa, vitt och silver, med glittrig, matt och blank yta i olika storlekar. Kulorna placerade jag i grupper med samma färg, men med olika storlek och helst i udda antal. Några glittriga stjärnor limmade jag också fast. Slutligen strödde jag konstsnö över mossan och allra sist fick arrangemangets nyårsdrottning ta plats, en fågel i rosa med fjädrar, glitter och glamour. Då jag valt att inte använda blommor i arrangemanget kommer det att stå fint ett bra tag.
Ha en härlig nyår!

Tyvärr blev inte bilderna de bästa, då det varit så mörkt på dagarna och jag saknar extra belysning när jag fotograferar, men min tanke med arrangemanget framgår ändå. Fotobelysning kanske vore något att önska till nästa jul.


2 kommentarer: