Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

17 juli 2013

Första semesterdagen till ända

Jag ställde aldrig väckarklockan igår kväll. På sommarens första semesterdag ska man få känna att man är ledig och sova ut och det gjorde jag också. Strax efter halv elva på förmiddagen tyckte jag att det kändes lagom att sätta mig upp i sängen och Ängla var snabb med att inta mitt knä, för att få lite morgonmys med matte. Därefter önskade jag Tindra godmorgon och gav henne morgonens puss. Hon annonserade snart att hon ville gå ut, trots att vädret inte  var på topp, lite blåsigt och molnigt. Sedan var det slut på rast och ro. För att kunna njuta maximalt av min ledighet har jag bestämt att de tråkiga sysslorna ska avklaras omgående, så jag slipper att gå och gruva mig över dem. Sagt och gjort, jag började med att ringa 3, för att säga upp min hemtelefon. Personen i andra ändan av luren verkade ha svårt att förstå mitt budskap "Jag vill säga upp mitt abonnemang". Jag tror att jag fick upprepa denna korta och enkla mening  4-5 gånger, innan tjejen i luren beslutade sig för att slutligen ge upp försöken med att övertala mig att bli kvar som kund. Nästa samtal gick till Telenor, för att jag skulle försäkra mig om att jag nu endast innehar ett mobilabonnemang, efter att Phone family gjort tabben att nyteckna ett abonnemang istället för att förlänga mitt gamla. Historien och turerna om min nya mobiltelefon är lång, men jag hoppas att Phone family slutligen betalar mig för mina extra kostnader, som utlovat, för deras misstag. Då säger jag tack och adjö och hoppas kunna börja använda min nya telefon, som jag "köpte" på skärtorsdagen. Hm, alltså snart fyra månader sedan. Efter att jag även ringt ortopeden och bett om att senarelägga min operationen av tårna på vänsterfoten, fick det vara slut med tråkiga uppdrag. Istället  fick jag ett telefonsamtal från pappa, som varit och hämtat min bil och både tvättat och städat den. Det är tur att jag har en sådan snäll pappa, som utan att man ens ber om det eller frågar om hjälp, kommer och kör iväg med den lilla toyotan och återlämnar den på parkeringen skinande ren. För att få lite egen njutning började jag plocka med pelargonsticklingarna, som skulle skickas iväg till andra delar av landet och i samma stund trillade det in en låda genom brevinkastet. Det blev glada miner då paketet kom från Tant Blom och innehöll ytterligare sju sticklingar av miniatyrpelargoner, men denna gång orotade. Jag får väl erkänna att jag hade en lite deppig stund i fredags kväll och ville trösta mig. Enklaste sättet just då tyckte jag var att kolla igenom listan på orotade sticklingar, som alla såldes för 15 kr/st hos Tant Blom. I det tillståndet brydde jag mig inte så mycket om avsaknaden av plats på balkongen och i lägenhetens fönsterkarmar. "Finns det hjärterum så finns det..." Nu är Polestar, Aunty Pat, Clatterford, Ambrose, Apri Parmer, Chelsworth och Rigel i min ägo och jag håller tummarna för att de vill rota sig, växa till och glädja mig med sina vackra blommor. Som om det inte var nog så slutade dagen med att jag fick sticklingar av en vän, när jag var på arbetsgruppsmöte med patientföreningen. Gunilla, som inte är någon stor pelargonsamlare, fick en liten planta av Torento Cola av mig, då jag vet att hon föredrar doftande pelargoner. I gengäld fick jag orotade sticklingar av Bird Dancer och Skeleton Rose. Nu är alla nya sticklingar planterade och jag är nöjd med dagen. På vägen hem stannade jag bilen och tog en bild på solnedgången vid kustvägen, rondellen vid flygstaden. Klockan visade då 21.40 och termometern 18 grader, efter att solen fick upp värmen på eftermiddagen till strax över 20 grader.
Nu går vi hem till varandra, håller om varandra och hoppas ni gör detsamma och har ni djur därhemma en katt som heter Emma, så kanske kattens hjärna den utfunderar, hur ditt liv fungerar. Allt under nattens stjärna. Några rader ur musikalen Animalen, som vi framförde första gången jag stod på Halmstads teaters scen, med musikskolan. Godnatt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar