Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

21 aug. 2015

Provadopinnar åter i hyllorna























Jag tycker om alla möjliga sorters pelargoner, allt från de allra vanligaste till vilda lite annorlunda arter. Många pelargoner är lättodlade, enkla att föröka och de flesta sorterna drabbas sällan av ohyra, men engelska pelargoner och änglapelargoner drar tyvärr lätt till sig vita flygare. Bladlössen däremot har en förkärlek till många av de vilda pelargonerna. Jag har vid ett flertal tillfällen funderat över att helt sluta att odla dessa sorter av pelargoner, efter att jag slängt plantor som varit illa åtgångna av vita flygare. Det har ändå inte tagit lång tid innan jag köpt nya plantor med vackra blommor som lockat mig, trots att jag vet att de kan drabbas av ohyra, som lätt förökar sig i värmen på min inglasade balkong. Skam den som ger sig. Problem är till för att lösas.
Utbudet av bekämpningsmedel har minskat i handeln, men det säljs några olika sorter som är verksamma mot skadedjur. Tyvärr är de flesta mycket giftiga och tar inte bara död på ohyran utan även på många andra vattenlevande organismer. Det är därför viktigt att så långt det är möjligt se till att inga rester hamnar i avloppet eller att man slänger jord med bekämpningsmedel på komposten. För några år sedan använde jag mig av Provado insektspinnar, som stacks ner i jorden kring plantan, vilket var ett enkelt sätt att råda bot på ohyran. Provado insektspinnar verkade systemisk och trängde in i plantan och gav ett långtidsskydd mot bitande och sugande insekter, samt att det innehöll näring. I höstas drogs detta bekämpningsmedel in och fick inte längre säljas i butikerna. Därför blev jag förvånad när jag häromdagen fick se Provado Care i hyllorna, när jag besökte en av stadens trädgårdsbutiker. Förpackningen var näst intill densamma som tidigare, men pinnarna hade ett nytt utseende och produktnamnet var ändrat. Provado Care är verksam mot bladlöss, vita flygare, trips (dock inte amerikansk blomtrips), ullöss samt olika arter av sköldlöss på prydnadsväxter. Jag kontaktade Bayer Garden, som marknadsför Provado Care, för att få veta skillnaden på de gamla och nya pinnarna. Provado insektspinnar innehöll imidakloprid och stoppades under en 2 års-period då man var orolig för att de eventuellt kunde ha en negativ effekt på bi-populationen. Det är i dagsläget oklart om detta stopp kommer att hävas framöver. Därför lanserade Bayer Garden Provado Care, en liknande produkt baserat på acetamiprid, som också är systemisk och innehåller näring. Produkten är godkänd i Sverige av Kemikalienspektionen minst till och med april 2018. Samtliga Bayer Gardens säkerhetsdatablad finns att läsa på www.ecoonline.se. OBS! Provado Care får endast användas på krukväxter och är absolut förbjudet att använda på ätbara växter.
Även om jag tycker att Provado Care är i dyraste laget och jag är skeptisk till användning av giftiga bekämpningsmedel köpte jag en förpackning och har nu petat ner pinnarna i krukorna med mina engelska pelargoner. Då Provado Care är verksamma i 3 månader hoppas jag att ohyran ska vara borta från mina pelargoner när det är dags att flytta in dem för vinterförvaring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar