Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

5 aug. 2015

Små, små orkidéer


















För ett antal år sedan när det började dyka upp allt fler olika sorters orkidéer hos blomsterhandlarna vaknade mitt intresse för dessa exotiska, vackra blommor, som inte liknade några av de krukväxter som jag då sett tidigare. Jag gick på föreläsningar om orkidéer och plötsligt var mina fönsterkarmar fyllda med några av de vanligaste orkidésorterna. Efter något år avtog mitt intresse, men jag har under alla år haft flera brudorkidéer i vardagsrumsfönstret, som glatt mig med nya vackra blommor med jämna mellanrum. Brudorkidén eller Phalaenopsis, som den heter från grekiskans phalaina, som syftar till en nattfjäril och latinska opsis, lik. Lik en nattfjäril, är den vanligaste sorten, som trivs bra hemma i våra bostäder och kan blomma om år efter år. De plantor vi köper i butikerna idag är phalaenopsishybrider och har sällan några specifika namn. De första brukorkidéerna som jag hade vattnade jag troligtvis ihjäl, men efter hand lärde jag mig att ta hand om dem, eller kanske rättare sagt låta dem vara ifred då och då. Brudorkidén vill torka upp men får däremot inte torka ut. När plantan blommar är det viktigt att se till att hålla den lätt fuktig hela tiden. Phalaenopsisen trivs i rumstemperatur och vill stå ljust, men inte i direkt solljus, då bladen lätt blir brända. När jag var på föreläsning för flera år sedan fick jag höra att orkidéerna oftast sätter knopp när de tror att de håller på att dö. Efter det har jag slarvat lite med vattningen till och från och inte skött om mina brudorkidéer minutiöst och först då började de trivas hemma hos mig. På senare tid har det dykt upp små miniorkidéer i butikerna, men jag har tyckt att det varit på tok för dyra, då de jag sett oftast bara haft en liten stängel med ett par små blommor. Häromdagen när jag var i Helsingör i Danmark hittade jag fina små orkidéer med både två och tre stänglar för 25 Dkr. Jag kunde såklart inte motstå frestelsen utan köpte med mig fyra plantor med olika färger på blommorna. De är nu planterade i en silvrig skål, som stått undanstoppad på vinden. Tänk vad bra att mina loppisfynd, som jag samlar på mig, kommer till användning. Jag lät orkidéerna stå kvar i sina små plastkrukor, placerade dem i skålen och fyllde på med orkidéjord runt omkring och så krukornas kanter doldes. När man planterar i en kruka utan hål i botten gäller det att se upp när man vattnar, så att inte rötterna blir stående i vatten. Då ruttnar de lätt och plantan blir kortlivad. Om jag får säga det själv så tycker jag att det blev riktigt vackert att plantera ihop alla fyra orkidéerna tillsammans, istället för att sätta dem i varsin kruka. Dessutom torkar de inte ut lika fort när de står tillsammans. Mina andra orkidéer, som flera av dem nu har några år på nacken, blommar just nu som vackrast och en del stänglar blir bara längre och längre och får fler och fler blommor. Nu hoppas jag kunna ta hand om mina små nykomlingar lika bra, så jag får glädje av dem lång tid framöver. Vill du läsa mer om orkidéer och hur du sköter dem gå in på Sydsvenska orkidésällskapets hemsida här.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar