Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

16 sep. 2015

Detektivarbetet gav resultat

















I våras fick jag äran att överta ett tiotal pelargoner, från en bekant vars fru gått bort. Ingen av krukorna hade några namnskyltar, men av bladen att döma förstod jag att en del av dem i alla fall inte var av de sorter som gemene man köper på sommaren och sätter i urnor och balkonglådor. Jag satte om alla plantorna i ny jord när jag fick dem och några veckor senare klippte jag ner dem. Det har varit lite extra spännande att följa just dessa pelargoner under sommaren, då jag inte haft en aning om vilka sorter det var och vad jag skulle få se för blommor. En efter en har de satt knopp och häromdagen la jag speciellt märke till en av plantorna, längst in på en av hyllorna, som jag inte sett blomma förut. Den gyllenbladiga pelargonen, vars blad har en svag brun zon, visade sig vara en riktig skönhet och då blommorna hade prickar, streck och fläckar kunde jag placera den i gruppen äggskalspelargoner, men namnet hade jag ingen aning om. Mina vänner i Hallandsgruppen gick även de bet på namnet, när jag visade upp plantan på helgens träff. Efter att jag letat en bra stund i Svenska Pelargonsällskapets stora och informativa bildgalleri på föreningens hemsida, gav jag upp mitt sökande. Istället fotograferade jag bladen och blommorna och la ut bilden i gruppen "Svenska pelargonsällskapets vänner" på Facebook och bad om hjälp. I gruppen finns många erfarna och duktiga pelargonodlare och det tog inte lång tid innan jag fick svar. Pelargonen heter Elmsett och är förädlad av Ray Bidwell i början av 80-talet. Förutom att den är en äggskalspelargon tillhör den gruppen dvärgväxande pelargoner. Blommorna är dubbla, vita till blekt rosa och har röda prickar, streck och fläckar. Nu har jag fixat en namnetikett och stuckit ner i krukan, men ännu har jag några plantor kvar som saknar namn. Visst är pelargonerna vackra även om jag inte vet vad de heter, men med namn på plantorna kan jag söka information om dem och som pelargonist vill jag veta vad pelargonerna heter, speciellt om jag ska byta eller sälja sticklingar till mina pelargonvänner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar