Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

29 nov. 2015

Julinspirerad dörrdekoration


















Idag är det 1:a söndagen i advent och jag har tänt ett av de fyra värmeljusen i lyktorna, som hänger ovanför soffan i vardagsrummet. Inget brännbart material finns i närheten, men framför allt hänger lyktorna så att mina katter inte kan skada sig på de brinnande ljusen. Jag planterade några amaryllislökar för ett par veckor sedan och julgardinen har kommit upp i köksfönstret, liksom adventsljusstaken, men för övrigt har jag såhär långt mer sparsamt med pynt i år. Tyvärr har jag inte haft orken de senaste veckorna att fixa till den rätta adventsstämningen hemma i lägenheten, i alla fall inte i den utsträckning som jag skulle önska. Jag gillar främst att göra arrangemang med mossa, växter, naturmaterial och diverse pynt och en dekoration att hänga på dörren. Under ett flertal år deltog jag på blomsterkvällar, som anordnades av olika blomsterbutiker innan jul. Till en början var det inspirerande och jag lärde mig en del grunder för att göra allt från kransar till blomster- och ljusarrangemang. Med åren har jag samlat på mig mycket dekorationsmaterial och en hel del kunskap, så nu brukar jag pyssla själv hemma i köket. Det finns många annorlunda kärl, skålar och glas att fynda på loppis, som går att plantera i och som kan ge jularrangemangen lite extra spänning.
Det är ju fortfarande några veckor kvar till jul, så jag hoppas verkligen att både orken och tiden räcker till så att jag kan få utlopp för min skaparglädje. Några suckulenter, ett par sorters mossa , hyacinter och en liten en har redan köpt och små kulor, hjärtan, stjärnor, vackra band och mycket annat har jag i lådor i klädkammaren. Jag brukar köpa något nytt pynt till blomsterarrangemangen varje år, men mycket går att spara och återanvända.
Vill man göra en dörrdekoration, men inte vill binda själva kransen eller göra stommen själv , kan man köpa färdiga kransar i olika naturmaterial och bara göra det roliga själv, att pynta och dekorera. Det är vackert med kransar i levande material, som gran- och lingonris, men de håller sig tyvärr inte fina till nästkommande jul. De senaste åren har det funnits allt fler stommar klädda i grön mossa, allt från ringar och hjärtan till gröna klot. Mossan är torkad och behandlad och håller sig fin länge. Eftersom jag inte orkat att göra någon ny juldekoration till ytterdörren i år, gick jag upp på vinden och hämtade ner en som jag gjorde för något år sedan. Jag har förvarat den i en plastpåse i förrådet och den har hållit sig riktigt fin. Med hjälp av en limpistol fäste jag röda julkulor i olika storlekar, på den mossbeklädda stommen. Limpistolens heta lim svalnar fort och stelnar. På så vis kommer kulorna på plats utan att man behöver hålla i dem någon längre stund. Limpistolen är ett verktyg som verkligen underlättar när man gillar att hålla på med hantverk och pyssel, men det gäller att vara försiktig när man använder den. Limmet blir väldigt varmt så det är lätt att bränner sig. I ändarna på mossbågen fäste jag två rosetter, av band med lite stadga. Med ett kraftigare band håller rosetterna formen bättre. Tänk på att inte fästa något på dörrdekorationens baksida, som kan skrapa mot dörren och göra skada på den.
Nu hänger dekorationen åter på min lägenhetsdörr och sprider lite julstämning. Än är det flera veckor kvar till jul och förhoppningsvis ska jag få gjort både julgodis och blomsterarrangemang. Jag vill så långt det är möjligt undvika stress under tiden fram till jul. Jag slår hellre av på takten och hoppar över en del måsten för att istället prioritera och njuta av det som jag verkligen vill göra. Att det blir jul ändå, låter som en klyscha, men vem bryr sig om ifall en och annan dammråtta byggt bo under sängen, fönsterrutorna inte är putsade och lussekatterna inte är hembakade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar