Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

6 aug. 2016

Muffins med sommarens bär och frukter


















När jag bakar kan det emellanåt vara kul att testa på någon ny, riktigt invecklad kaka, som görs i flera olika moment, kräver många ingredienser och dessutom tar lång tid att göra. Ibland blir resultatet extra delikat, men det är inte alltid som de mest avancerade bakverken smakar bäst. Tårtorna man ser idag är ofta som små konstverk, med otroligt vackra och invecklade skapelser i sockerpasta, men själva tårtan i sig är sällan någon smakmässig succé. Den godaste tårtan, som min mamma brukade baka, var väldigt enkel att göra, men var långt ifrån någon vacker kreation. Hon bakade en rulltårta, bredde på vispad grädde, strödde över mycket hallon och rullade ihop den. Ovanpå bredde hon ett tunt lager grädde och garnerade med hallon. När jag har bakat den har jag valt att dekorera med non stop. Mycket enklare och snabbare kan man nog inte fixa en hembakad tårta, som dessutom är minst lika god att äta dagen efter, om det blir någon bit över. Recept på rulltårta innehåller ofta potatismjöl och inte vetemjöl så tårtan blir på så vis glutenfri. 


















Något annat gott som är enkelt att baka är vanlig muffins. Nu för tiden är det oftast cupcakes som man läser om i tidningsrecepten, med olika fyllningar, frosting och fina garneringar. Får jag välja blir det enkla muffins, efter receptet från en gammal hemkunskapsbok. De går att variera smakmässigt på många sätt. Allra godast tycker jag att de blir med bär eller fruktbitar, som ger god smak, men även gör muffinsen extra saftiga. Passa på nu när det finns färska blåbär, hallon, rabarber m.m. Även den mest ovana bagaren klarar av att baka goda muffins. Har du yngre barn uppskattar de säkert att hjälpa till när du bakar. Det var när jag vid tidig ålder fick hjälpa mamma i köket, som mitt intresse för bak- och matlagning väcktes.   

Recept 20 muffins
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
75 g margarin eller smör
2 ägg
2 dl socker
1 dl mjölk eller vatten
2 rabarberstjälkar + 3 msk socker
1½ tsk nystötta kardemummakärnor
20 st muffinsformar
Förslag på annan smaksättning:
Äppelklyftor vända i socker och kanel
Blåbär
Vinbär
Björnbär
Chokladdroppar
Rivet skal av en väl tvättad citron
1 msk kakao

Gör såhär:
Sätt ugnen på 225°. Placera muffinsformarna på en plåt. Använd gärna en muffinsplåt. Stöt kardemumman. Blanda mjöl, kardemumma och bakpulver i en skål. Smält margarinet och låt det svalna. Skär rabarberstjälkarna i ½ cm breda bitar och vänd dem i sockret. Vispa ägg och socker vitt och poröst. Rör ner mjölblandningen i äggsmeten. Rör smeten klimpfri utan att arbeta den för mycket eller länge. Tillsätt smör och mjölk. Rör samman smeten. Fyll muffinsformarna till ¾ med smet. Fördela rabarberbitarna ovanpå smeten. Grädda mitt i ugnen i 10-12 minuter eller till att muffinsen fått fin färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar