Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

13 aug. 2016

Umgås med pelargoner i fokus


















Förra lördagen anordnade Svenska Pelargonsällskapet, för fjärde året i rad, en nationell, domarbedömd pelargonutställning. Pelargonerna tävlar då i olika klasser och som vid hund- och kattutställningar utses den allra vackraste pelargonen till "Best in show". Årets utställning gick av stapeln i Botaniska Trädgården i Göteborg och ingick i Örtens dag. Jag besökte den allra första nationella utställningen i Sverige 2013. då Svenska Pelargonsällskapet även firade sitt 15-årsjubileum. Det året var utställningen i Oskarshamn, med mängder av fina pelargoner, intressanta föredrag, trevliga människor och bedömning av de vackra tävlingsbidragen. Det var en häftig upplevelse och självklart hade jag väldigt gärna besökt året evenemang i Göteborg. Nu var det inte möjligt då jag hade dialys hela lördagseftermiddagen, men jag har fått se en hel del fina bilder från årets utställning. Några av de vinnande pelargonerna kan du se på bild på sällskapets hemsida här. Det är något speciellt att besöka föreningens nationella utställningar, där pelargonintresserade personer från hela landet samlas. Jag har sporadisk kontakt med en hel del pelargonister via olika Facebookgrupper. En del av dem träffade jag för första gången live i Oskarshamn. Att träffa andra pelargonintresserade, från hela vårt avlånga land, och prata om vårt stora intresse är minst lika givande som att titta på alla fina pelargoner. Du kan läsa om mitt besök i Oskarshamn här.


















Det är trevligt att besöka dessa stora evenemang, men jag uppskattar även våra små träffar, som anordnas inom vår lokalförening i Halland. Ibland öppnar någon av våra medlemmar upp sitt hem och vi får lov att komma på besök. En sådan träff hade vi hemma hos Irene i Falkenberg för någon vecka sedan. Tyvärr var det inte så många som hade möjlighet att sluta upp denna eftermiddag hemma hos Irene, men stämningen var på topp ändå. Strax efter att vi anlänt till Irene fick vi en glädjande överraskning. Peter och Annika, som tidigare drev företaget Tant Blom och sålde mängder med fina pelargonsticklingar, dök plötsligt upp i trädgården. Det var verkligen trevligt att återse dem. Peter har nu hand om deras pelargonodling, som nu sker på hobbynivå, även om de fortfarande har över 500 olika sorter, främst miniatyrer. Då jag gillar miniatyrpelargoner har jag flera fina plantor, som jag köpt från Tant Blom. Glädjande nog hade Peter med sig en del miniatyrer, som var till salu. Det gav mig omgående beslutsångest. Just miniatyrpelargoner är inte så lätta att få tag i och nu hade jag chansen att införskaffa flera nya, fina sorter. Egentligen har det varit trångt på min balkong sedan i våras, men jag har ändå köpt på mig den ena nya plantan efter den andra. Jag valde ut sex små plantor, som slutligen blev åtta innan jag betalade.

 
















Därefter var det dags för fika och Irene, som är från Gotland, bjöd oss bland annat på saffranspannkaka med salmbärssylt och vispad grädde, en typisk gotländsk efterrätt, som var riktigt god. När man blir inbjuden till någon andra medlemmar är det såklart spännande att se deras pelargoner och vilka sorter de har. Kanske hittar man någon pelargon, som man letat efter, och får möjlighet att köpa den för en billig peng. Det är även intressant att se hur andra får plats med alla sina pelargoner. Långt ifrån alla har växthus och odlar istället i garage, på uteplatser, i fönsterkarmen eller gräver ner dem i rabatterna i trädgården. Ett annat återkommande samtalsämne är hur man löser vinterförvaringen. Ja, det är verkligen inte brist på samtalsämnen när vi träffas. Det var en trevlig eftermiddag hemma hos Irene, även om solen inte ville tränga genom molnen och stundtals föll regndropparna över oss, men inte mer än att vi kunde sitta kvar i trädgården och skyla under parasollen.


















När det var dags att fara hemåt erbjöd Peter oss att köpa lerkrukor till ett mycket bra pris. Jag har mängder med krukor hemma, men konstigt nog är det alltid några storlekar som saknas när det är dags för omplantering. Peter hade diskat mängder med krukor, då han gått över till att odla sina pelargoner i plastkrukor. Det blev några tunga kassar med krukor att lasta in i bagaget innan vi tackade för oss och var klara för hemfärd. På väg från Falkenberg öppnade sig himlen och regnet öste ner, så för utom en trevlig eftermiddag hade vi även tur med vädret. Jag stannade till vid laxbutiken i Heberg och köpte några  delikatesser och medan jag väntade på att regnet skulle avta åt jag glass i glasscaféet, som ligger i laxbutikens lokaler. Har du inte varit där kan jag verkligen rekommendera ett besök. Förutom mjukglass och den lokalproducerade glassen från Siaglass, i många olika smaker, ingår i priset att man själv får ta fritt av mängder med strössel, godisbitar, såser, grädde, sylt, gräddbullar, rånrullar, kex, ja alla tillbehör man kan tänka sig. Regnet ville inte ge sig så jag fick rusa ut i bilen och köra vidare. Väl hemma började det vräka ner även där, men jag var ändå jättenöjd med vad dagen givit och innan jag somnade var mina nya pelargoner planterade.
Tack Anita för det snabba besöket, som jag gjorde hemma hos dig, och för den efterlängtade sticklingen av P. Caffrum x Diana, som jag fick. Stort tack även till Irene, för att vi fick komma hem till dig, för god fika och självklart till er andra, som gjorde träffen till vad den blev.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar