Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

2 aug. 2016

Leva kattliv under semestern


















När man har sommarsemestern framför sig känns fyra hela veckor som en lång tid att få lov att vara hemma från jobbet. Dagar då man inte behöver ställa väckarklockan och kan tillåta sig att sova tills att kroppen är utvilad och vaknar av sig själv. Under fyra veckor hinner jag med att göra mycket. Det var i alla fall så jag tänkte innan semestern började. Jag hade inte planerat in något speciellt under ledigheten, mer än ett tandläkarbesök för att laga en tand och så dialys på sjukhuset fyra eftermiddagar i veckan förstås. Den slipper jag tyvärr inte undan oavsett om det är semester. Ledigheten gick tyvärr snabbare än väntat. Veckorna går så rasande fort numera. Är det bara jag som tycker det? Kan det bero på åldern? Nu är de där fyra veckorna till ända och igår var det dags att återgå till vardagsrutinerna. Jag kom inte iväg på några utfärder under semestern, klädkammaren blev inte städad, inte heller vindsförrådet, men jag har pysslat och njutit av mina blommor på balkongen och jag har haft mer tid att umgås med mina älskade katter. Jag tror faktiskt att de uppskattat att matte varit hemma hos dem mer på dagarna. Tindra och Ängla har nog liksom jag sovit mer under min semester eller ägnar de kanske alltid så mycket tid åt att slappa och återhämta krafterna, då de är ensamma hemma och jag tvingas att åka ifrån dem. Jag vet att katter normalt sover c:a 16 timmar/dygn, men liksom jag verkar Tindra och Ängla påverkats av den stundtals höga sommartemperaturen och blivit mer slöa. Trots värmen har de inte haft något emot att vara på balkongen, där de legat utsträckta på trägolvet, men de verkar njuta mer av att ligga utomhus i gräset och bara lata sig.


















Jag hade gärna ägnat mer tid åt att göra dem sällskap ute i gröngräset, njuta av den svalkande vinden och lyssna på fågelsången, men tyvärr har jag mer vardagsbestyr att sköta om än mina fyrbenta vänner. De slipper t.ex. laga sin mat och diska efter sig, tvätta och dammsuga upp hår, grus och annat skräp, som vi hjälps åt att dra in i lägenheten..De sysslorna är det jag som står för varje vecka. Egentligen lever mina älskade katter ett riktigt lyxliv hemma hos mig och har semester året om. De sover när de vill och hur länge de vill, om det inte är så att jag väldigt gärna vill ha en stund med kattmys och väcker dem. Jag ser till att deras favoritmat serveras och att matskålen i köket aldrig är tom på torrfoder, liksom att de har tillgång friskt vatten. Däremellan bjuder jag dem på godis, en och annan bit rostbiff, kyckling och deras gemensamma favorit nyskalade räkor. Vi har självklart avnjutit mer god mat under semestern. Det har vi varit väl värda och Tindra och Ängla som är utomhus och rör sig mer under sommaren, kan gott få äta lite extra delikatesser. Jag bjuder gärna dem på godsaker istället för att de ska ha ihjäl fåglar och möss, även om jag ser att de uppskattar jakten utanför huset, där det finns många läckerheter att fånga. Ängla har aldrig visat prov på någon större jaktlycka, vilket jag själv är nöjd med. Tindra däremot är mer smärt, smidig och snabb och en välutbildad jägare. Det tar på krafterna att jaga och oavsett jaktlycka kräver den vila.
Jag tror att vi lite till mans skulle skulle må bra av att leva våra liv mer som katter gör, i alla fall när vi har semester. Sova när man är trött, äta när hungern sätter in och där emellan vara aktiv i lagom dos för att även få tid över att göra ingenting. Vi borde koppla av och njuta av nuet, som när en katt ligger helt utsträckt i gröngräset och ser ut att sakna några som helst bekymmer om omvärlden och morgondagen.



1 kommentar:

  1. Vad härligt du skriver om dina katter och så fina namn, Tindra och Ängla! De är supersöta! Jag har själv fem birmakatter så jag vet hur det är!

    SvaraRadera