Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

6 okt. 2016

Äppeltider

När jag tänker på svensk frukt är det äpplen som först dyker upp i mitt huvud. Idag importerar vi en mängd olika frukt- och bärsorter året om. Ska jag själv sätta tänderna i ett äpple såhär års väljer jag helst äpplen från pappas trädgård, plockade direkt från träden. Äpplet är en av våra mest älskade frukter och hamnar på en god andraplats efter bananen, som toppar listan över den frukt som vi äter mest av idag. I Sverige äter vi cirka 11 kg äpplen per person och år och ändå går tonvis med äpplen tyvärr till spillo, då de inte tas tillvara i våra trädgårdar. Den 25:e september i år firades "Äpplets dag" för första gången i Sverige, för att uppmärksamma det svenska äpplet och hur man bäst sköter om våra äppelträd. Äpplet var en populär frukt redan på vikingatiden och vid utgrävningar har man funnit spår av dem från 2500 år f Kr. Äpplet omskrivs ju även i Bibeln, där Adam och Eva frestas att äta från kunskapens träd i Edens lustgård. Såhär års hittar man mängder med olika recept på äppelkakor i tidningar och på nätet. Den så omtyckta skånska äppelkakan med äppelmos är inte lagad efter något nytt recept, utan förekom i Cajsa Wargs kokbok redan i mitten av 1700-talet. Det finns mängder av olika äppelsorter, som mognar olika tidigt under säsongen. En del smakar godast att äta som de är, medan andra är så kallade matäpplen och passar bäst till bakverk, kräm och dryck. Äpplet har sedan länge ansetts vara en mycket nyttig frukt och de flesta känner väl till uttrycket "An apple a day keeps the doctor away". Ett annat roligt talesätt, som myntades i Sverige på 50-talet, är "Tänderna borsta var morgon och kväll - ät gärna ett äpple men ej karamell". Något som är mer aktuellt att tänka på idag, med tanke på de mängder med sötsaker som vi stoppar i oss. I år är det ett riktigt äppelår och många privatpersoner har svårt att ta tillvara all sin frukt. Det finns otroligt mycket gott att göra av äpplen och har du inte själv en trädgård med äpplen kan du säkert få frukt av någon bekant. En del fallfrukt från pappas trädgård låter jag fåglarna kalasa på utanför mitt hus, istället för att de äpplena ska ruttna bort och hamna på tippen. Häromdagen bakade jag äppelmuffins och tanken är att jag ska koka lite mos och göra ett par små äppelkakor och lägga i frysen. Det är bra att ha och plocka upp i vinter, när jag blir sugen. Offra lite tid och gör något av årets skörd, för med gratis äpplen blir det både billigt och gott.


















Recept 24 muffins (Öka satsen om du vill ha större muffins)
4 ½ dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
100 g margarin eller smör
3 ägg
3 dl socker
1½ dl mjölk eller vatten
2 tsk nystötta kardemummakärnor
2 äpplen
Socker och kanel att vända äppelbitarna i
24 st muffinsformar

Gör såhär:
Sätt ugnen på 225°. Stöt kardemumman. Blanda mjöl, kardemumma och bakpulver i en skål. Smält smöret och låt det svalna. Skala äpplena, dela dem och ta bort kärnhusen. Skär sedan äpplena i klyftor, som delas på mitten. Vänd bitarna i socker blandat med kanel. Vispa ägg och socker vitt och poröst. Rör ner mjölblandningen i äggsmeten. Rör smeten klimpfri utan att arbeta den för mycket eller länge. Tillsätt smör och mjölk. Rör samman smeten. Fördela smeten jämt mellan formarna och placera ett par bitar äpple i varje form och tryck ner dem lite lätt i smeten. Grädda mitt i ugnen i 10-12 minuter eller till att muffinsen fått fin färg.













 


Mormors äppelkaka är en riktig delikatess och en lite annorlunda kaka med äppelmos. Smakar minst lika bra dagen efter, som nybakad. Receptet har gått i arv från min mormor, därav namnet på kakan.

Recept
150 g rumsvarmt smör
70 g florsocker
2 st äggulor
200 g vetemjöl + mjöl till utbakning
3 tsk bakpulver
2½-3 dl äppelmos

Gör såhär:
Blanda ihop ingredienserna till degen och ställ svalt. Använd halva degen att täcka botten på en form med löstagbar botten och 4 cm upp på kanterna. Bred ut äppelmoset i formen. Kavla ut återstående deg. Skär 12 deglängder, 7-8 mm breda, till rutnätet och lägg över äppelmoset. Täck slutligen kanten runt kakan med en lika bred deglängd. Grädda kakan i mitten av ugnen i 225 grader i c:a 30 minuter, eller tills att kakan fått en gyllenbrun färg.










 

 


Är man sugen på en god efterrätt, men inte orkar att göra något avancerat, då rekommenderar jag gammaldags hallonäpplen. Mamma gjorde dem till oss när vi var små. På den tiden fick vi efterrätt även mitt i veckan.

Gammaldags hallonäpplen
Recept 1 person
1 äpple
1 msk smör
1 msk hallonsylt
ströbröd

Gör såhär:
1. Skala äpplet, dela det i mitten och skär bort kärnhuset.
2. Smält smöret, pensla äppelhalvorna, täck halvorna med ströbröd runtom och klicka i hallonsylt i urgröpningarna.
3. Lägg äppelhalvorna i en ugnsfast form och gratinera 15-20 minuter i 200°, eller tills att äppelhalvorna är mjuka och blivit gyllenbruna.
Servera med gräddmjölk.














 



Äpplen är inte bara goda att äta. De är även vackra och dekorativa. Genom att skära bort en del av fruktköttet och tryckta ner ett värmeljus i ett par äpplen, får man fina ljushållare. De blir fina att dekorera bordet med till höstfesten, tillsammans med torkade, pressade löv i vackra färger, rönnbär och kastanjer..Arrangera allt på en bricka eller lägg plast under bordsduken, för att undvika fuktfläckar.
Här följer en beskrivning på hur man går till väga.
Välj äpplen som ligger stabilt på ett plant underlag. Placera ett värmeljus upp och ner på ovansidan av äpplet och tryck till, så att du får en rund markering, lika stor som ljuskoppen. Ta en skalkniv och skär en urgröpning i äpplet, lagom djupt för att hela ljuskoppen ska få plats. Skär försiktigt för det är lätt att skära rakt igenom frukten. När hålet i äpplet är lagom stort och djupt droppar du pressad citron på fruktköttet så att det inte mörknar. Till jul kan man göra likadant med apelsiner och dekorera dem med kryddnejlikor.
OBS! Detta är inget pyssel som jag rekommenderar för små barn, då det krävs en ordentligt vass kniv och det är lätt att skära sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar