Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

26 okt. 2016

White garden, en annorlunda amaryllis


















Den omtyckta Amaryllisen, som är populär i våra hem vid jul och nyår, är långt ifrån en ny lökväxt. Däremot brukar det dyka upp nyheter i handeln varje år, lökar som får dubbla blommor och varianter med annorlunda färgställningar. Det har även tagits fram nya sorter där de klockformade blommorna är smalare och mer spetsiga i formen. Amaryllislökarna har nu börjat dyka upp i butikerna och jag var tidigt ute och köpte några lökar för ett par veckor sedan. De är planterade i lerkrukor och står på fönsterbrädan i köket och vardagsrummet, där det är ljust och varmt. Ett par av lökarna har redan vaknat till liv och blad och knoppar har tittat upp ur löken. Troligtvis kommer en av dem att blomma inom ett par veckor, om den får stå kvar i den varma fönsterkarmen. Jag ska ställa ut den på min inglasade balkong, där det är kallt, så att lökens utveckling stannar av. Där får den stå några veckor innan jag tar in den i värmen igen, för att sedan blomma lagom till första advent . Häromdagen hämtade jag ut ett paket med lite annorlunda amaryllislökar, som jag beställt från Bulbs.se. Jag visste självklart vad jag beställt, men en av sorterna skulle enligt företagets hemsida vara speciell, få flertalet stänglar och ett 50-tal små blommor. Ja, visst lät den speciell och någon sådan amaryllis hade jag aldrig sett tidigare. Därför var det extra spännande att packa upp innehållet ur lådan och se hur själva löken såg ut. Jag hade även beställt två amaryllisar, som ska få blommor med lite annorlunda färg på blommorna. De lökarna packade jag först upp och de var stora och fina. White Garden var däremot inte en enda stor lök, utan flera mindre som satt ihop. Nu är även dessa lökar planterade och det ska verkligen bli kul att se hur många stänglar och blommor denna, för mig nya amaryllis, kommer att få framöver.  White garden får, som namnet avslöjar, vita blommor, men Bulbs har även denna typ av amaryllis, med annan färg på blommorna. Med min beställning följde ett häfte med information om olika lökar, planteringsråd, skötsel m.m. På baksidan fanns dessutom en rabattkupong på 100 kronor, att ge bort till en ny kund. Min kupong fick snabbt en ny ägare, då jag berättade om amaryllisen White garden. Nu följer några spännande veckor, då jag får följa mina amaryllislökars tillväxt för att sedan få njuta av dem när de äntligen blommar.

1 kommentar:

  1. Hej! Hur gick det med dina amaryllisar? Jag funderar på att testa white garden, lyckades du få den i blom?

    SvaraRadera