Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

29 dec. 2016

Feliway lugnar katten vid nyår


















Snart är 2016 till ända och det är dags att fira in det nya året. För många blir det en festlig afton med god mat och dryck, trevligt umgänge, glada miner och medan man räknar ner sekunderna till tolvslaget lyses himlen upp av ett ljusspel av fyrverkerier i mängder och sprakande ljud och öronbedövande smällar. Ett riktigt vackert skådespel på himlavalvet, ja för visst är det stämningsfullt att titta på under tiden som klockan slår tolv slag och det nya året tar sin början.
Dessvärre har dessa fyrverkerier en mindre glamorös baksida på flera sätt. Under några få minuter avfyras raketer världen över och stora ekonomiska summor går upp i rök. Pengar som kunde gått till något mer betydelsefullt, som t.ex. till att hjälpa människor i nöd, sjukvård, naturkatastrofer eller att hjälpa utrotningshotade djur. Tyvärr bidrar även fyrverkerierna till svarta rubriker i tidningarna dagarna efter nyår, då raketer hamnat fel och orsakat bränder och barn och vuxna skadat sig, ibland med men för livet. Det värsta med fyrverkerierna är allt lidande, som de orsakar. Många djur, både vilda och våra husdjur, mår dåligt och blir väldigt stressade av allt smällande under nyåret, liksom en del människor, som upplever nyårsnatten som mycket skrämmande.
Innan mina katter flyttade in hos mig trodde jag att det främst var hundar, som blev skrämda av raketer och smällare. Jag var ensam hemma med min katt Tindra den första nyårsnatten som hon bodde hos mig. Det blev en riktigt jobbig afton för henne och jag mådde också dåligt av att se henne så uppstressad och rädd. Tindra sprang fram och tillbaka i lägenheten. Ena stunden låg hon längst in under sängen i sovrummet och nästa satt hon och tryckte bakom duschdraperiet på toaletten. Så höll det på tills jag öppnade dörren till klädkammaren. Där kröp hon så långt in hon kunden komma och gömde sig bakom några lådor och kom ut först framåt småtimmarna. Det måste varit en traumatisk upplevelse för en liten katt och jag kunde inte lugna henne hur jag än försökte. Året därpå hade även Ängla flyttat in hos oss, men hon var inte lika skärrad av fyrverkerierna. Tindra led igenom ytterligare ett par nyårsaftnar innan jag upptäckte Feliway, som innehåller en syntetisk kopia av kattens naturliga feromoner. När katten mår bra och är lugn så ansiktsmarkerar den och lämnar ansiktsferomoner när den gnider sitt ansikte mot möbler och andra föremål i hemmet och utomhus. Feliway gör katten lugn och gör att den känner sig trygg och tillfreds. Feromonerna kan även få katten att sluta med oönskade beteenden, som att kissa på andra ställen inomhus än i sin låda, klösa på möbler och bråka med andra katter. Feromonerna finns som spray och som en kula, som man sätter i vägguttaget, och som gör att feromonerna sprids i rummet. Det är kulan som jag använder för att lugna mina katter vid nyår. Jag drar även ner persiennerna för fönsterna och har på tv:n hela kvällen, tills smällandet har avtagit. Efter att jag började använda Feliway har katterna varit mycket lugnare vid nyår och har bara legat under sängen en liten stund kring tolvslaget. Det är viktigt att inte själv stressa upp sig och göra en stor grej av smällandet, då det också kan stressa våra fyrbenta vänner. Katterna vill helst att allt ska vara lika lugnt och som vanligt. Feliway spray använder jag när katterna ska till veterinären. Då sprayar jag i transportburen eller på en av de medföljande papperskatterna och hänger den i buren. Det har hjälpt Tindra, som oftast varit väldigt stressad och orolig inför både bilfärden och den vanliga årskontrollen hos veterinären. Feliway kan du bland annat köpa på apoteket. Det kostar ett par hundralappar, men jag tycker det är värt varje krona, för att mina katter ska kunna fira en lugnare nyår och må bra. Kulan med Feliway uppnår full effekt först efter 24 timmar från att den kopplats in i vägguttaget och ska vara inkopplad dygnet runt. Jag brukar använda den ett par dygn kring nyår. Tänk på att din katt kan bli skrämd när du släpper ut den dagarna kring nyår, då det tyvärr avfyras raketer och smällare andra tider än just vid tolvslaget på nyårsafton.
Jag hoppas du och dina fyrfota vänner får ett lugnt och skönt Gott Nytt År.
Läs mer om Feliway på www.feliway.com/se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar