Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

18 maj 2017

Det grönskar allt mer utanför huset - Bilder vecka för vecka

13 maj


















Den 15:e april var en gråmulen lördag. Jag tog med mig kameran och gick utanför hyreshuset, som jag bor i. Väl ute ställde jag mig intill elskåpet, som är placerat bland buskarna, i rabatten några meter utanför husets ena ytterdörr. Tanken var att jag skulle ta en bild på grönskan och se hur naturen utvecklas, genom att följa upp med en ny bild varje vecka framöver, tagen från samma plats. Det var anledningen till att jag ställde mig vid elskåpet i rabatten, för att lätt få samma placering med kameran vid varje fotografering. Innan hyreshusen i området där jag bor började byggas, var området täckt av lövskog, en del av Hallägraskogen. En del gamla träd och buskar är bevarade och finns kvar mellan bebyggelsen och gör att huset, som jag bor i, ligger lummigt och där är ett härligt fågelliv. Ekorrarna hälsar på dagligen, i ett par av träden utanför huset, där jag och några av mina grannar hjälps åt att mata dem och fåglarna. Ibland får man se en kanin eller fasan och de händer att en igelkott smyger bland snåren på sommarkvällarna. Älg, rådjur och räv har vid några enstaka tillfällen passerat huset, till min stora förtjusning. När räven dök upp några sena sommarkvällar tyckte jag först att var en spännande upplevelse att få se en vild räv på så nära håll. Den stannade till vid stenen, som man ser på bilderna. Jag stod strax utanför ytterdörren och mina två katter stod ett par meter från mig. Räven vände sig om och tittade åt mitt håll och verkade inte det minsta rädd, trots att jag tjoade och viftade med armarna. Räven hade visat sig på samma plats, ett par dagar i rad, och när jag berättade om den för några bekanta, skrämde de upp mig då de talade om att rävar gärna ger sig på katter och de förmanade mig att hålla katterna inomhus. Som tur var verkade räven totalt ointresserad av Tindra och Ängla, som stod väl synliga och bara några meter ifrån den, i mina ögon mycket ståtliga räv, med sin vackra päls, men den var respektingivande. Om det stämmer att rävar tar katter har jag inte forskat vidare i. Vanligtvis är mina båda katter inomhus nattetid, även om det händer att Tindra blir ute hela natten, en och annan riktigt varm sommarnatt. Nu är det två år sedan räven visade sig hemma hos oss. Jag saknar den, för jag tror inte den skulle ge sig på katterna, men samtidigt ska inte en räv ha sitt liv i ett bostadsområde. De ska leva där de kan ha ett riktigt rävliv.
Tidigare fanns en lekplats vid den öppna gräsmattan mellan träden, med gungor, hängbro, ett litet hus, sandlåda och gunghästar. För några år sedan tog kommunen bort lekplatsen och de träbänkar och bord, som stod där. Sedan lät man en del av den växa igen, förutom gräsmattan, som fortfarande klipps. På så vis kommer man åt de gamla hallonbuskarna, som växer omkring den lilla gräskullen och några björnbärssnår en bit därifrån. Där blir inga stora mängder hallon, men det är gott att äta några när jag är ute med katterna.
Den 15:e april, när jag tog första bilden, hade gräset inte vuxit särskilt mycket och några musöron på träden hade inte hunnit utvecklas. På andra sidan hyreshuset, på solsidan, hade buskarna kommit bra mycket längre och hade en härligt skir grönska. Nu, några veckor senare, har de vita blommorna på krikonträden slagit ut, vilket syns lite dåligt på fotot. På min balkong på 4:e våningen, som ligger åt skogens motsatta sida, ser jag havet när träden är avlövade. Nu har bladen på trädkronorna slagit ut så mycket att de skymmer havet och de lastfartyg och båtar, som jag ibland kan se. För ett par veckor sedan placerade fastighetsbolagets områdesvärd ut de träbänkar, som står ute under årets varmare delar. Det står en bänk på fram- och en på baksidan av huset där jag bor. Där sitter jag ofta en stund på eftermiddagen eller kvällen och njuter av fägelkvitter, tittar på ekorrarna, och pratar med grannarna. Oftast är mina katter med mig ute och ibland gör någon av dem mig sällskap på bänken eller så försöker jag aktivera dem genom att kasta godisbitar, som de får jaga. Ibland blåser jag såpbubblor och både Ängla och Tindra tycker om att jaga dem, när de dansar fram med vindens hjälp i luften. Det händer ibland att jag tar plats, liggande på ryggen, på bänken. Det är väldigt avkopplande att ligga där och titta upp mot himlen och följa molnens framfart på himlen och fåglarna, som seglar fram på sina vingar. Utetemperaturen har verkligen skiftat den senaste tiden och långt ifrån alla dagar har inbjudit till att sitta ute. Dessutom  har jag inte riktigt haft orken att vara ute med katterna. Förra torsdagsmorgonen, när jag åkte till sjukhuset för att operera en av mina tår, föll snöblandat regn. Idag kom sommarvärmen utan förvarning. Plötsligt visade termometern på 27°C och det pratades om värmerekord på radion. Självklart vore det skönt med lite lagom varmt väder framöver, men samtidigt behövs det mycket regn både för naturens skull och böndernas odlingar. Tyvärr blir vi väl aldrig riktigt eniga om hur vi vill att vädret ska vara. Lite lagom varmt vill jag ha det, så vi kan njuta länge av våren.

7 maj


2 maj


















22 april
15 april



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar