Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

21 maj 2017

Strandskatan har lagt ägg


















I mitten av mars månad dök herr och fru Strandskata upp vid min arbetsplats, lika punktliga som tidigare år. Tyvärr har jag varit sjukskriven många dagar under våren och har därför inte haft så mycket koll på det vackra fågelparet. Det är lika spännande varje år innan honan lägger sina ägg. Var tänker hon lägga dem i år? De flesta åren har hon lagt sina ägg på stenarna intill husväggen, på några skiftande platser kring byggnaden, med undantag för ett år, då hon valde att lägga dem på den då obebyggda granntomten. Förra året valde hon märkligt nog att lägga äggen en meter från företagets entré och där utanför ligger även parkering för anställda och besökande, så någon lugn plats valde hon verkligen inte ifjol. För snart två veckor sedan var det äntligen dags. En av mina kollegor berättade den glada nyheten. Fru Strandskata hade äntligen lagt sina ägg, i år på en mer skyddad plats. Företagsbyggnaden består till viss del av baracker, som byggts ihop och mellan två husdelar hade hon i år valt att lägga äggen, intill husväggen. Någon meter därifrån finns ett fönster, där man utan att störa dem, kan se paret turas om att ruva sina ägg. De flesta åren har honan lagt tre ägg, vilket är det mest normala, men än så länge vet jag inte hur många ägg hon lagt i år. Jag är sjukskriven, då jag opererat bort en del av en tå och vet inte hur det går för strandskatorna i år. Tyvärr har paret sällan fått några ungar. De flesta åren har andra djur lagt beslag på äggen. Förra året kläcktes alla tre äggen och för första gången fick vi se tre små ungar.  Lyckan blev dessvärre kortvarig, då två ungar var borta redan efter första dygnet. Den tredje ungen klarade sig och glädjande nog växte den upp snabbt och blev en stor och vacker strandskata. Jag håller verkligen tummarna för att paret ska få tre ungar i år, som växer upp och blir redo att tillsammans med föräldrarna lämna Sverige för varmare breddgrader i slutet av sommaren. Imorgon ska jag ringa till jobbet för att höra hur det går för herr och fru Strandskata, i hopp om goda nyheter.
Min kollega kommenterade att det blivit 3 ägg i år också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar