Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

23 juli 2017

Min pelargonsamling - smått galen

Gibbosina Purple är en hybrid, som kommit till genom att man korsat
arten P. gibbosum och hybriden P. 'Cortusina',



















När jag köpte mina första pelargonsticklingar, för några år sedan, kunde jag inte i min vildaste fantasi tro att jag skulle bli så förtjust i just pelargoner. Hade någon sagt till mig då att jag om några år skulle ha en pelargonsamling på min balkong, med över 200 olika sorter, hade jag nog bara skrattat. Att ha 200 pelargoner hade jag nog ansett som smått galet då, men det tycker jag absolut inte nu. Hade min balkong varit några kvm större hade jag troligtvis haft 300 sorter, så det är nog bra att jag bor i en liten två, där utrymmet för min odling är kraftigt begränsat från mina ögon sett. När jag köpte mina första sticklingar hade jag inte en aning om hur många olika sorters pelargoner det fanns. Vildväxande arter var något som jag aldrig hört talas om tidigare och inte heller hur mycket de skiljer sig åt till utseendet, med olika form, färg och storlek på blad och blommor. Vissa arter växer som små tuvor, medan andra kan bli meterhöga träd eller ha ett buskformigt växtsätt och breda ut sig. De kan ha smala stjälkar, medan andra med tiden får vackra, knotiga och vedartade stammar. Därtill kommer alla pelargoner som korsats fram, där två arter var föräldrar från allra första början, när förädlingsarbetet började. Så småningom delades pelargonerna in i olika grupper, med bland annat stjärnpelargoner, fingerpelargoner, doftpelargoner, engelska-, häng- och änglapelargoner, för att nämna några. Utöver dessa grupper delas pelargonerna in under kategorier som miniatyrer och dvärgar, där sorter som är småväxta och inte växer så fort ingår.

P. tetragonum är en art, med ledade stammar,
som är tre eller fyrkantiga i genomskärning.



















För några veckor sedan var jag så gott som klar med en förteckning över namnen på mina pelargoner. Den visade att jag hade 197 olika sorter, men utöver dem en del dubbletter och även mina egna frösådda pelargoner, som utvecklats olika långt och är olika stora. Ska du inte minska ner lite på din odling, brukar min pappa fråga mig, när han ser alla pelargoner som trängs på min balkong i hyllor, på odlingsbänkar, i några backar på balkonggolvet och en hel del små, frösådda plantor och sticklingar, som står på fönsterbrädan i sovrummet och i köket. Pappas fråga om min odling är kanske inte helt obefogad, för jag har själv flera gånger funderat över om jag skulle minska på antalet pelargoner, men största anledningen till det skulle i så fall vara att varje planta skulle få mer utrymme och mer ljus. En del pelargoner, som står innerst på vissa hyllor, skulle helt klart må bättre av mer ljus och att slippa trängas, men så kommer problemet med mitt habegär in. Även om det är ont om plats bland hyllorna på balkongen har jag svårt att låta bli att köpa fler pelargoner. När jag hittar någon ny sort som jag gärna vill ha är det nästan omöjligt att inte köpa den och om någon av mina vänner i pelargonsällskapet vill förära mig en gratis stickling är det svårt att tacka nej. Detta habegär till pelargoner, som många av oss "pelargonister" har, är nog svårt att förstå för någon som har en och annan mårbackapelargon i krukor på altanen eller några zonaler planterade i trädgårdsrabatten. Ibland kan det i och för sig vara så intresset börjar, med någon enstaka vanlig pelargonsort, innan man blir presenterad för den otroliga mångfald av pelargoner som finns. Har man väl blivit bekant med den nya världen av blommor, då är risken stor att man blir totalt såld på pelargoner.

P. 'Shannon' är en primärhybrid,
med söta, små rosa blommor, med cerise mitt.



















Jag är själv intresserad av de flesta växter som blommar och drömmen om att få jobba som florist har kommit och gått under alla år, men då större delen av mitt liv kantats av sjukdomar, har mitt floristintresse tyvärr fått stanna på hobbynivå. Min pelargonodling är mer än bara ett stort intresse, som jag älskar att hålla på med. Det är samtidigt lite av en terapi och jag kopplar av mentalt av att pyssla med mina blommor. Utöver det har jag fått många nya vänner runt om i landet, dels genom att jag gått med i Svenska pelargonsällskapet och deltar i deras träffar och arrangemang och att jag blivit bekant med många pelargonintresserade via Facebook. Även en och annan, som köpt sticklingar av mig via internet, har jag fått fortsatt kontakt med, även om den är mer sporadisk. Sedan mitt intresse för pelargoner startade har jag köpt en hel del sticklingar vi internet, från några olika svenska företag, men mest från privatpersoner via tradera. För någon månad sedan beställde jag för första gången pelargonsticklingar från Fibrex i England. I början av juli kom ett stort paket med 13, väl inpackade, små sticklingar. En av sticklingarna mår långt ifrån bra och det är tveksamt om den kommer att klara sig. Tyvärr var det en av sorterna, som jag letat längst efter. Såhär i efterhand inser jag att jag borde beställt två av den sorten, för att gardera mig. Två andra sorter var slut i sortimentet och en av dem var Alvestone, en annan efterlängtad pelargon, som jag gärna vill ha tillbaka i min samling. Har du möjligtvis en stickling av dvärg/stärnpelargonen Alveston eller änglapelargonen Quantock May så köper jag dem väldigt gärna av dig.

Zonarticpelargonen Lara Susanne får mycket stora,
dubbla korallröda-ljusröda blommor.
Gruppen Zonarticpelargoner har under de sista åren
fått ett otroligt uppsving och blivit väldigt populära.




















Är du inte redan en älskare av pelargoner så hoppas jag att bilderna i detta inlägg, på några mindre vanliga pelargonsorter, väckt ditt intresse så att du vill se bilder på fler sorter och förhoppningsvis vill köpa några sticklingar. Många av dem är lättskötta. Idag, söndag, har jag varit på en jättetrevlig pelargonträff på Hotell Freden i Knäred. Många fina pelargoner fanns till salu, men jag lyckades att komma hem med endast 5 nya sorter.
Min förteckning över mina pelargoner förändrades snabbt, när jag skrivit den. Förutom pelargonerna från England hade jag turen att få ta över 30-40 sticklingar av en pelargonbekant, som skulle åka på semester och saknade någon som kunde vattna och jag tackade såklart inte nej. Så min pelargonlista måste ses över och uppdateras ännu en gång. Den lär nog aldrig bli komplett så länge jag odlar pelargoner, men det är ett trevligt nöje. Jag hoppas att fler upptäcker glädjen i att odla och umgås med alla härliga och vackra pelargoner. Glad pelargonsommar önskar jag dig!

L´Élégante är en häng- och dvärgpelargon. Den är brokbladig,
silver bicolour, gröna blad med gräddvita kanter som kan
bli vackert rosa till cerise av väder och vind eller vid torka.

















2 kommentarer:

  1. Förstår din fascination av pelargoner. Antar att du har en inglasad balkong där de står året runt. Svårt annars att övervintra dem.

    SvaraRadera
  2. började kruka upp plantorna jag fick av Patrik idag och flyttade runt ska göra en lista sen på vad jag har och inte har.....är så glad att jag plötsligt *fick* en hel samling bara sådär hux flux, rena julafton! Men en saknar jag...det har du kanske en stickling att sälja? en dolly vardon.....tack för igår och kram!

    SvaraRadera