Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

30 juli 2017

Rogivande vatten


















Vad är det i molnen där uppe i det blå? Vad är det som båtar flyter på? Jo, vatten vatten bara vanligt vatten. Vad är det vi badar och simmar i ibland? Vad är det som kluckar emot strand? Jo, vatten vatten bara vanligt vatten. Så går texten i en del i Lennart Hellsings barnvisa "Vattenvisan". I Sverige är rent och drickbart vatten i kranen en självklarhet, vilket det långt ifrån är i många andra länder världen över. Vi är dessutom vana vid att ha fri tillgång till vatten, bland annat till att duscha i, använda till matlagning, spola med i toaletten, tvätta kläder i och vattna med i trädgården. Det är sällan jag tänker på hur bra vi har det med tillgången på vatten. Under de senaste åren har det allt oftare varit bevattningsförbud sommartid, men det är först i år som jag verkligen har tänkt till och sparat på vattnet och reflekterat över att jag ibland varit ganska slösaktig, speciellt i köket, där vattnet ibland får rinna helt i onödan, liksom när jag tvättar håret. Allt levande, både människor, djur och växter, är beroende av vatten för att överleva. En vuxen människa består till 60% av vatten och dricker vi inte tillräckligt en varm sommardag kan man märka av att man inte mår riktigt bra, med till exempel illamående och yrsel som följd. En stor del av min vakna tid tänker jag på hur mycket vatten jag dricker. Då mina njurar inte fungerar alls, har jag ingen urinproduktion. Jag kissar inte en enda droppe och har inte gjort det på många år. Det innebär att jag måste vara väldigt sparsam med den vätska jag får i mig genom mat och dryck. Rekommendationen är att jag ska hålla mig till en halvliter vätska per dygn och det är inte mycket, speciellt en varm sommardag. En halvliters flaska cola räcker inte långt när man är törstig och sedan ska man räkna med vätskan i mat, glass, frukt, grönsaker m.m. Får man i mig för mycket vätska, då man inte kan göra sig av med den, blir man först svullen i fötter, ben, händer och ögonlock. I värsta fall samlas vatten i lungorna och då får man svårt att andas. Under mina dialyser på sjukhuset, som tar c:a 5 timmar/ behandling, filtreras slaggprodukter/uringifter bort från blodet. Även den vätska, som samlats i kroppen mellan behandlingarna, dras bort när blodet passerar genom dialysfiltret, den konstgjorda njuren.


















När jag spontant tänker på vatten är det sällan vatten i kranen jag har i tankarna. Då jag är född och uppvuxen i kuststaden Halmstad, är vatten starkt förknippat med havet. Jag bor bara ett par kilometer från havet och den vackra småbåtshamnen i Grötvik. Det är en plats som jag besöker ganska ofta, oavsett årstid. Havet är mäktigt, vackert, men kan även kännas skrämmande, speciellt när höststormarna får havet att blåsa upp, med stora vågor, som rullar in mot land så att skummet yr in över stenpiren. Ibland kör jag dit med bilen, passerar småbåtshamnen, huset där konstnären Walter Bengtsson hade sin ateljé under sin livstid och det gamla kolbrottet, som numera är vattenfyllt, och lite längre fram stannar jag till vid sidan om den lilla vägen, som slingrar sig fram några hundra meter längs kusten. Jag brukar veva ner framrutorna i bilen för att kunna njuta av ljudet av vågornas vilda framfart eller det svaga kluckandet, som hörs när havet ligger spegelblankt. Oavsett årstid och väder tycker jag om att sitta och se ut över havet, med kusten nere i Båstad i fjärran, fåglar som guppar i vattnet och en och annan båt, som far fram.


















Hyreshuset, som jag bor i, ligger bara ett par km från Grötviks hamn och från min lägenhet, överst på 4:e våning, kan jag se havet bortanför hustak och trädtoppar. Min balkong är även den en rofylld plats att vistas på, med mängder av pelargoner och en del andra växter. Där har jag sett till så att jag kan njuta av ljudet av porlande vatten från en solcellsdriven fontänpump, placerad i en vattenfylld zinkbalja med stenar och flytande vattenväxter. Tyvärr har det inte varit så mycket sol i sommar, som fått fart på fontänen, men jag tycker att baljan med vatten är vacker som den är. Mina två katter gillar den också och brukar passa på att dricka ur den när de är på balkongen. Vattenväxten, Musselblomma (Pistia stratiotes), köpte jag i början av sommaren och då var det bara en större bladrosett, men efterhand har den förökat sig och nu är det även ett flertal mindre bladrosetter som flyter i baljan. Denna vattenväxt kan även användas inomhus och i akvarium. Den är inte frosttålig, så utomhus får den ses som ettårig, men jag ska ta in någon bladrosett och se om jag lyckas klara den till våren. Jag brukar få tömma och göra rent baljan och stenarna några gånger varje sommar, då det bildas en hel del alger i vattnet, men det är det värt. Fontänpumpen "Eurydike", som jag köpte för flera år sedan på en trädgårdsmässa, är liten och enkel och kräver ett vattendjup på knappt 10 cm och kan därför även användas i ett djupare fat. Fontänpumpen "Eurydike" finns att köpa hos Svea Redskap AB, som även har fler pumpar i sitt sortiment. I deras katalog finns en bild på min zinkbalja med fontän, vilket är roligt. När jag köpte min pump blev jag tillfrågad om jag ville ta ett foto på min installation med fontänen på balkongen och som tack fick jag ytterligare en fontänpump, som en av mina dialyssköterskor har i sin trädgårdsdamm, sedan flera år tillbaka.


















Dripp dropp dripp dropp dripp dropp. Vad är det som regnar på våra paraplyn? Vad är det som snöar ner från skyn? Jo, vatten vatten, bara vanligt vatten. Även om det är bevattningsförbud och det är brist på grundvatten, har det verkligen inte varit brist på regn i sommar, till många semesterfirares besvikelse. Jag gillar inte regn, men jag kan ändå tycka att det är riktigt mysigt att sitta ute på min inglasade balkong och pyssla med pelargonerna, samtidigt som regnet smattrar mot taket. Om två veckor börjar äntligen min efterlängtade semester, som sträcker sig till mitten av september. Då hoppas jag verkligen att det blir härligt sensommarväder. Sol och strax över 20 grader skulle vara perfekt, då jag inte är någon älskare av alltför varmt väder, vilket delvis beror på att jag inte får dricka som jag vill och för att jag inte klarar av att åka och bada själv, på grund av mina problem med ben, fötter och avsaknaden av en hel del tår.. Jag hoppas att jag kan åka till Grötvik några dagar under semestern och avnjuta fika och kvällsmat nere vid havet. Än så länge har jag inte planerat in några aktiviteter under semestern. Jag behöver den för att vila och hämta nya krafter, men jag kommer att ägna en hel del tid åt min odling, som är både rolig och avkopplande. Förhoppningsvis gör mina katter mig sällskap under tiden och är vädrets makter på min sida får jag även njuta av ljudet av porlande vatten i bakgrunden.  Mycket härligare avkoppling än så kan jag knappt önska mig under min semester.


 



 


.

1 kommentar: