Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

3 juli 2017

Körsbär i sockerlag med stjärnanis och kanel

Det är härliga tider som väntar då vi kan äta svenska grönsaker, frukt och bär. Jordgubbarna har varit mogna i flera veckor och för mig är just jordgubbar det svenskaste man kan tänka sig bland frukt och bär. Sedan jag började odla pelargoner har jag inte längre så mycket plats över på balkongen till att odla något ätbart, men i år har jag två små tomatplantor, som inte är större än att de får plats i en och samma spann. Plantorna står fortfarande kvar i trapphuset, där det är fönster från golv till tak, och härom dagen plockade jag den första mogna, röda körsbärstomaten. Tanken är att mina tomat- och chiliplantor ska flytta ut på balkongen för att få mer sol och förhoppningsvis mer smak, men det är tveksamt om alla plantorna kommer att få plats där. Utanför hyreshuset, där jag bor, växer hallon- och björnbärssnår där jag ibland plockar några bär när jag går förbi och från pappas trädgård får jag äpplen och vinbär, men det är ju bara en liten bråkdel av allt gott, som vårt avlånga land erbjuder under den svenska sommaren och hösten.. Ibland åker jag till en lokal odlare, i närheten av där jag bor, och köper bland annat majskolvar, olika sorters böner och kål, jordgubbar och deras hemkokta saft. När jag är inne i stan passar jag på att besöka handlarna på torget, som har mycket gott att erbjuda. Augustipäron var en av mina favoritfrukter när jag var liten. Små päron med väldigt söt och god smak, som nästan saknade kärnhus. Min kompis hade ett ympat päronträd i sin trädgård, med bland annat de goda augustipäronen. Det var tyvärr bara under ett par veckor, som de gick att äta, sedan blev de övermogna och trillade till marken. Min kompis mamma bor kvar i huset, men tyvärr blev det gamla päronträdet dåligt med åren och finns inte kvar. När jag var barn hände det att någon torghandlare sålde augustipäron, men det är många år sedan nu och jag saknar verkligen dessa små päron, som egentligen borde heta julipäron, då de var under juli månad som de mognade. I fjol fick jag veta att det med största sannolikhet växer ett träd med mina älsklingspäron, vid en skola på andra sidan stan. Om någon vecka ska jag åka dit och jag hoppas verkligen att det är rätt päron, så att jag får återuppleva ett kärt gammalt barndomsminne.
Jag tycker att frukt och bär oftast är godast färska, men då jag gillar att baka och laga mat gör jag en del efterrätter och kakor med frukt och bär och kokar äppelmos och gör sylt och saft någon gång ibland. De senaste veckorna har jag vid flera tillfällen köpt bigarråer och då de svenska inte är mogna än fick jag hålla tillgodo med importerade som var helt ok, men inte lika söta och smakrika som de svenska. För  många år sedan blev jag bjuden på inkokta körsbär, något jag minns som väldigt gott. Jag har inte tidigare provat på att koka körsbär i sockerlag, men härom dagen blev jag sugen på något gott och med bigarråer hemma i kylen blev det äntligen dags att prova på att göra sockerlag och koka bigarråer. Jag googlade lite efter lämpligt recept, men det slutade med att jag tog ingredienser efter eget tycke och smak. Smaksättningen med stjärnanis och kanelstång tillhörde egentligen ett recept på inkokta päron, men jag tyckte det blev god smak även till bigarråerna.

Recept
30-40 bigarråer eller körsbär
1 dl vatten
1 dl socker
1 hel stjärnanis
1 kanelstång

Gör såhär:
1. Koka upp vatten och socker och lägg i stjärnanis och kanelstång.
2. När sockret löst sig lägg i bären.
3. Låt koka tills att bären börjar bli mjuka c:a 15 min.
Servera rumstempererade med lite sockerlag och vaniljglass.
Låt gärna bären stå i lagen med kryddorna i kylen över natten. Då får de mer smak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar