Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

11 nov. 2018

Fortsätt att njuta av höstens färgpalett


















Sommaren och värmen dröjde sig kvar länge i år och jag trodde att träden skulle fälla sina blad tidigt, efter torkan som gjorde att en del träd såg riktigt vissna ut redan på sensommaren. Så blev det inte och fortfarande har naturen kvar stora delar av sin färgrika skrud här nere i södra delen av landet. Egentligen gillar jag inte färger som går i gula, orange och bruna toner, men i naturen tycker jag att de är otroligt vackra. Det är bara några veckor kvar till advent, men redan nu finns en del av julens blommor som julstjärnor, amaryllis och hyacinter i blomsteraffärerna. Jag älskar verkligen att dekorera mitt hem med dessa växter, men jag vill njuta av höstens färgpalett ännu ett par veckor. Halloween har passerat, men jag har bland annat behållit några små prydnadspumpor, kastanjer och ett orange ljus på mitt soffbord. Tids nog får jag njuta av allt det vackra, som advent och jul bjuder på. I tisdags ringde en av stadens blomsterbutiker, då de hade ett blomsterbud att leverera till mig. Senare på eftermiddagen överlämnade de en vacker bukett, med bland annat liljor, gerbera och krysantemum, i höstens kulörer. En riktigt härlig överraskning från min kära syster och hennes sambo. Det värmde verkligen i hjärtat, speciellt då jag mår riktigt dåligt både fysiskt, men främst psykiskt och varit sjukskriven nästan hela året och legat inlagd på sjukhuset ett flertal gånger. Tyvärr år det svårt att få riktigt bra hjälp vid psykisk ohälsa och det är svårt för anhöriga att förstå hur man mår. Det syns ju inte utanpå. Då jag älskar blommor så var blomsterbudet en ljuspunkt i tillvaron, som nu pryder soffbordet tillsammans med övriga höstprydnader. På balkongen står två  planterade amaryllislökar, som jag fick från Svenska Pelargonsällskapets hallandsgrupp förra veckan. De hade ett lotteri vid årets sista träff, då alla medlemmar som var närvarande vann på sin lott. Jag orkade tyvärr inte närvara, men en av medlemmarna levererade mina amaryllislökar. Nu står de ute på min balkong, omplanterade i stabila lerkrukor. Då båda lökarna redan har långa stänglar och en av dem har en knopp, som redan börjat slå ut, vill jag att tillväxten avstannar genom att placera dem svalt. Jag hoppas att knopparna väntar med att slå ut till första advent, då de får flytta in i lägenheten igen, för att lämna plats åt julens pynt, blommor och ljusslingor, och ge en stämningsfull guldkant på tillvaron. Jag hoppas verkligen att jag har ork att göra min lägenhet lite julfin och må något bättre så att jag kan njuta av härligheten, men än så får hösten dröja kvar ytterligare några dagar. Stort tack för de vackra blommorna kära syster och Björn. Nu är buketten ännu vackrare då de orange liljorna börjar slå ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar