Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

18 nov. 2018

Julinspiration























Advent och jul närmar sig, den tid på året då vi pysslar som allra mest och pyntar och gör fint i våra hem. Jag får användning av min kreativa ådra och jag njuter främst när jag får göra olika arrangemang med det som naturen har att erbjuda, tillsammans med bland annat taklökar och hyacinter. Olika sorters mossa, trädgrenar, granris och kottar är en del av det, som man kan hämta i naturen och som är helt gratis. Sedan brukar jag dekorera med allt från små julkulor till tomtar och buljongtråd, som är en tunn metalltråd som ger en fin effekt när man låter den krusiga tråden viras kring arrangemanget. Jag pyntar även min lilla lägenhet med ljusslingor, adventsljus och stjärnor för att få en stämningsfull tid, då det är så mörkt utomhus stora delar av dygnet. Självklart hänger jag även upp julkulor och pyntar med en del av mina tomtar, som jag målade för flera år sedan. Jag håller på de flesta av mina jultraditioner. Tyvärr har jag inte haft någon gran på min inglasade balkong de senaste åren, då mina pelargoner tar upp större delen av utrymmet där ute, men de fina, gamla fåglarna med sidensvans, som jag ärvt av min farmor, får ta plats inomhus istället. Det händer ibland att jag köper något nytt julpynt och då är det främst något äldre, som jag hittar på loppis. Trots att jag håller på traditionerna letar jag gärna inspiration till juldekorationer i tidningar, böcker och på internet. Årets jultidningar dök upp i butikerna förra veckan. Tyvärr tycker jag att tidningarna är på tok för dyra och innehåller väldigt mycket reklam. Jag brukar köpa Allers jultidning, som är något billigare. Oftast går det rätt så fort att bläddra igenom tidningen, men den ger ändå lite julstämning och bidrar med inspiration. Jag brukar besöka biblioteket innan , för en billig peng.jul och titta i olika julmagasin, vilket är helt gratis. Sedan något år tillbaka finns Readly på internet, en tjänst som erbjuder sina kunder att läsa en mängd svenska och utländska magasin på nätet.
Som medlem hos dem betalar man 99 kr/månad och får då tillgång till 3000 magasin och dagstidningar, både svenska och utländska, genom deras app. Det går även att ladda ner tidningar och läsa när man inte är uppkopplad. Med ett och samma abonnemang kan 5 personer läsa varsin specifik tidning samtidigt. Jag har än så länge inte blivit medlem, då min gamla, stationära dator inte stödde appar och sedan har jag inte orkat att jag gå med i Readly, trots att jag införskaffade en ny dator i våras. Självklart kan man även läsa tidningarna i en läsplatta eller mobiltelefon, under förutsättningen att den stödjer appar. Det finns presentkort att ge bort, som gäller för 1, 3, 6, 9 eller 12 månader, en trevlig och billig julklapp, som flera vänner och släktingar kan dela på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar