Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

4 jan. 2019

De Japanska körsbärsträden blommade i december

Vid den här tiden på året vilar de flesta växterna i naturen. Det är inte mycket som piggar upp utomhus, speciellt inte med det gråmulna vädret som det ofta varit de senaste veckorna. Jag tycker inte om vintern här på västkusten. Den är oftast grå, trist och regnigt. Visserligen gillar jag inte en massa snö och minusgrader, men de få dagar som vi har haft hittills i vinter då marken varit täckt av någon enstaka centimeter snö, har i alla fall varit ljusare och trots allt har det påverkat humöret positivt.
Utanför Klockhuset, den äldsta byggnaden av Halmstads sjukhus, där jag tillbringar fyra eftermiddagar i veckan och får min dialysbehandling, växer sex Japanska körsbärsträd. Det finns många olika sorters körsbärsträd, som inte bär frukt och tillhör gruppen prydnadsträd, men jag har ingen aning om vilken art träden utanför sjukhuset tillhör. De har vuxit där i många år och är otroligt vackra när de står i full blom på våren. Tyvärr är blomperioden kort och redan efter någon vecka börjar träden att fälla sina blommor.
Några veckor innan jul, en solig och vacker dag, fick jag till min förvåning se att träden börjat blomma. Det var inte många blommor, men jag blev glatt överraskad när jag fick se de svagt rosafärgade blommorna, som blommar på bar gren. Tråkigt nog var det inte många dagar som man fick njuta av dem, då blommorna ramlade av träden kort därefter. Det är faktisk inte första gången som jag får se träden blomma vid denna tiden på året. Även om det bara var en kort tid, som jag fick njuta av de vackra blommorna, var det en härlig känsla som piggade upp. Nu lär det nog dröja fram till våren innan de blommar igen och då vid rätt tidpunkt på året.


















Intill de Japanska körsbärsträden växer även ett Kejsarolvon, som normalt faktisk har sin blomningstid såhär års och blommar på bar kvist. Tyvärr klipptes växten ner i höstas, när det sattes upp belysning på husväggen, och än så länge syns inga blommor. Jag hoppas att den kommer att blomma, även om det blir lite senare än vanligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar