Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

3 juli 2011

Semester




















I fredags gick jag på semester. Tre långa lediga veckor utan en enda inplanerad aktivitet. Vill jag sitta hemma på balkongen och läsa en tidningen så gör jag det. Får jag lust att ta med mig kvällsmaten och äta den vid havet så väljer jag det. Jag använder mina semesterdagar för att koppla av och njuta utan några måsten. Ingen annan ska ställa krav på vad min lediga tid ska fyllas med. Eftersom jag är på dialys fyra hela eftermiddagar i veckan kan jag inte spontant åka iväg när jag vill, men jag försöker njuta av att bara vara ledig. Vardagen är oftast stressig med många måsten och man går miste om så många upplevelser. Jag njuter av doften av ett sommarregn. Vad spelar det för roll om det regnar. Då kan jag sitta inne, mysa, läsa en tidning och kela med katterna. Jag skickar inga vykort från resor med stora bravader, men det hindrar inte mig från att skicka kort ändå. Det finns många upplevelser under sommaren som är helt gratis och på hemmaplan. Se det stora i det lilla och ha inte så mycket krav på dig själv.

Ha en trevlig semester och GLAD SOMMAR!

Stanna upp en liten stund
och stressa inte iväg.
Stanna upp och se Dig omkring,
koppla av och njut.
Stanna upp, lukta på blommorna,
vila och värm Dig i solen.
Stanna upp i vår underbara natur,
nu och inte imorgon.
STANNA UPP!



Lev som katten på din semester.
Ät när du är hungrig,
sov när du är trött och hitta på något kul
när du orkar och har lust.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar