Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

11 aug. 2011

Spot-on istället för piller till katterna












Tindra har gått runt och hostat och haft konstiga ljud för sig i flera dagar. Först trodde jag att hon försökte hosta upp ett grässtrå eller något annat som fastnat i halsen, men sedan började jag fundera över om hon kanske blivit förkyld. En bekant trodde att det eventuellt kunde bero på mask, men den tanken viftade jag snabbt bort, då bara tanken av mask får mig att rysa. Förra hösten när Tindra kräktes upp en lång mask, likt en spagetti, fick jag städmani. Jag torkade, dammsög nästan överallt och tvättade händerna titt som tätt. Tindra har fortsatt hosta, men utan vare sig rinnande näsa eller ögon. När jag läst några av mina böcker om katters sjukdomar, fick jag klart för mig att hosta var en av flera typiska symtom på inälvsmask . Andra tecken utöver hosta kan bland annat vara avmagring trots att katten äter normalt, påverkat allmäntillstånd, diarré och man kan ibland se små maskleder, likt riskorn, runt analöppningen på katten. Imorse ringde jag veterinären och var beredd på att åka dit med en irriterad Tindra i bur. Att försöka få i henne tabletter eller mixtur är mer eller mindre meningslöst och jag vill inte bråka med henne för mycket. Senast jag försökte lura i henne en ynkligt liten tablett, åt hon upp räkan och spottade ut tabletten. Katter är smarta djur, påstå inget annat. Till min stora glädje finns nu droppar, Profender spot-on (läs på FASS här), mot mask. De appliseras enkelt på huden i kattens nacke. Spot-on är något dyrare än tabletter, men bra mycket enklare för mig och katterna. Två pipetter kostar 250 kr hos veterinären och det räcker oftast att behandla endast vid ett tillfälle. Eftersom Tindra och Ängla lever tätt tillsammans och går på samma låda är det bäst att avmaska båda två samtidigt, trots att Ängla inte visar några tecken på att vara drabbad. Jag passade på att fråga veterinären hur ofta jag ska avmaska mina katter. I vissa böcker har jag läst att man ska göra det kontinuerligt om man har utekatter, medan andra ger rådet att bara avmaska när man märker att katten har mask. Svaret jag fick blev att jag bör medicinera mina katter vår och höst om de vistas ute. Katter fångar oftast någon fågel eller mus då och då och drabbas på så vis av inälvsmask. Även innekatter kan drabbas genom att vi får in smittan utifrån t.ex via skorna. Nu har jag, efter lite motsträvighet, droppat medicinen i nacken på båda kisarna. Hoppas att Tindra snart mår bättre och att jag lugnar ner mig och vågar kela med älsklingarna som vanligt igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar