Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

9 apr. 2012

Besök på Trädgårdspaletten



En tidig morgon i början av mars åkte jag, med en så kallad ullresa, till Malmö. Större delen av förmiddagen gick åt till en presentation av diverse ullprodukter med magnetband. Om man ska tro på försäljaren så kan dessa produkter nästan uträtta under, som att sänka blodtrycket, öka cirkulationen, bota värk, sömnlöshet m.m. Jaja, tron kan ju försätta berg. Efter att vi intagit en hyfsat god lunch körde bussen oss vidare till TrädgårdsPaletten, vilket var resans höjdpunkt för mig. Jag var först ut ur bussen och möttes av Trädgårdspalettens ägare Bengt Mårtensson.

Bengt berättar om deras egen odling av azaleor.
Jag kunde inte låta bli att smita iväg och titta på en del av
pelargonsticklingarna, medan Bengt fortsatte att prata.

Vidare in bland palmer och slingrande växter.

Två timmar var avsatta för besöket och började med att Bengt berättade lite historia om företaget och sedan påbörjade vi rundvandringen genom de stora växthusen, som beroende på växterna hade olika temperatur. Sedan fick vi lära oss hur man sköter olika krukväxter och vidare om uppdrivning av plantor och däremellan lockade Bengt till många goda skratt.


Jag började få lite myror i kroppen ju längre Bengt pratade och svarade på frågor. Tiden började bli knapp för egen shopping. Jag hade sett fram emot detta besök, på TrädgårdsPaletten, sedan förra året och såg fram emot att få shoppa loss bland alla deras pelargonsticklingar. När det var trekvart kvar, innan bussen skulle köra oss vidare, lämnade jag gruppen och hämtade en korg. Jag var helt salig över att få välja bland alla fina sticklingar, till ett bra pris. En efter en fyllde sticklingarna min korg och jag skrev namnlappar, så jag säkert skulle veta vilken stickling som var vilken, när jag kom hem. Det fanns även färdigtryckta namnskyltar med bild att köpa.
 
Cyklamen och apelsinträd, mellan hav av
penséer i mängder av färger.

Tv. Pelargoner, pelargoner. Längs denna vägg var det mest
sticklingar av de hängande sorterna.
Th. Nymfparakiterna i sin bur mallan palmerna.

En otrolig mängd pelargoner på tillväxt.

 I ett av de varma växthusen fanns det sköldpaddor och papegojor, som jag passade på att prata med. Fötterna värkte, men det hindrade mig inte från att gå runt i det ena växthuset efter det andra. Jag passade på att fråga Bengt om den knotiga gamla pelargonplantan vid ingången och jodå, det var en Cotyledonis. Jag fick följa med in i ett växthus, som egentligen inte var för besökare, och där plockade Bengt fram en jättefin Cotyledonisplanta till mig. Vilket kap! TrägårdsPalettens egen gödning är omtalad, så en sådan burk fick också ta plats i korgen. Tiden rann iväg och det var i sista stund jag kom ut till kassan, med mina två fullproppade korgar. Det blev 25 pelargoner, allt från gamla godingar till engelska med läckra färger, gödning och tre krackelerade silverklot i glas. Kloten, i olika storlekar, ska pryda min fontän på balkongen till sommaren. När jag hade betalt och allt var nerpackat fick jag hjälp av Bengts son Klaus, med att bära ut kassarna till bussen. Klaus sköter TrädgårdsPalettens sida på facebook och genom honom har jag haft koll på när årets pelargonsticklingar var klara till försäljning.
Engelska pelargoner i härliga färger och citronträd i bakgrunden.















Trädgårdspaletten har egen odling av amaryllis, pelargoner, fuchsia och azalea. I butiken finns försäljning av snittblommor och flera sorter kommer även de från egen odling. När det blir varmare framåt våren, hittar du perenner, kryddplantor, träd, buskar m.m. utomhus.

Jag vill verkligen rekommendera ett besök hos Trädgårdspaletten. Du kommer inte att bli besviken och hittar du inget i deras 3500 kvm stora växthusanläggning, som faller dig i smaken, så gillar du nog inte att odla.

Läs mer om Trädgårdspaletten på deras hemsida här och "Gilla" dem på facebook, så får du löpande information.

En del palmer var så stora att de nådde upp till taket.
Inget att ha hemma i vardagsrummet.
 
I bakgrunden skymtar krukor och andra tillbehör.














Det är inte många i Sverige, som kan stoltsera med att kunna skörda
sina egna bananer.
























1 kommentar:

  1. Verkar vara oändligt stort där... Tack för fina bilder Maria :-) Mvh Annelie

    SvaraRadera