Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

23 nov. 2015

Granen som inte barrar


















Rumsgranen, Araucaria heterophylla, är ingen ny växt i handeln, men i år verkar den vara mer populär än tidigare. De senaste veckorna har jag sett dessa granar, i varierande storlekar, i blomsterbutiker, på torghandel och i en och annan mataffär. I Sverige odlas rumsgranen som krukväxt, men på Norfolkön söder om Australien, där den växer vilt, kan den bli upp emot 50 meter hög. Odlad i kruka, inomhus blir den sällan mer än 2 meter och växer långsamt. De stickiga barren, som den vanliga julgranen har, slipper man med en rumsgran, då den har mjuka barr. Man behöver dessutom inte dammsuga upp granbarr till långt efter jul, då den den sällan fäller sina barr. Skulle rumsgranen trots allt barra har den troligtvis fått för mycket vatten eller så står den på en plats som är för varm. Annars är denna skira, vackert gröna gran ett relativt lättskött träd, som alltid vill ha det lätt fuktigt om foten och inte får torka ut. Plantera granen i vanlig blomjord och använd helst kalkfritt vatten, med en halv dos näring en gång i veckan från vår till höst. Rumsgranen kräver en ljus till halvskuggig placering och vill inte stå i direkt solsken. Den trivs utmärkt på en inglasad veranda, där temperaturen inte får vara lägre än +10°C. Under vintern vill granen gärna stå svalt och kräver då mindre vatten. Låter man den stå i ett varmt rum får man vattna jorden mer och gärna duscha plantan emellanåt, då en varm och torr miljö gör att den annars lätt drabbas av spinnkvalster.
Rumsgranen är till för dig som inte vill klä ditt julträd med mängder av kulor och glitter. Grenarna tål ingen större belastning, men en och annan röd rosett går bra att pryda den med. För den miljömedvetna är denna gran ett utmärkt val då du kan ha den i flera år och slipper köra den till tippen efter nyår. Jag har inte hittat några uppgifter som tyder på att rumsgranen är till besvär för allergiker och inte heller att den ska vara giftig för hund eller katt. Rumsgranen har istället en del positiva egenskaper. Den avdunstar en del vatten och höjer på så vis luftfuktigheten och minskar till viss del halten formaldehyd i rummet där den står. Hoppas du på ett extra kärleksfullt kommande år så är denna gran ett måste för dig, då den nämligen sägs bringa lycka i äktenskapet.
Bilden är tagen hos Fritz blommor i Halmstad, som just nu har erbjudande på rumsgranar. Se annonsen på deras hemsida här. Jag vill också passa på att tipsa om deras årliga kundkväll torsdagen den 3:e december kl. 18-21. Under dessa kundkvällar är butiken extra vackert juldekorerad med blomsterarrangemang, levande ljus m.m. Dessutom bjuder man på sång, musik, varm choklad, fina erbjudanden och en riktigt härlig julstämning. Ett arrangemang som brukar vara mycket välbesökt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar