Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

11 nov. 2015

Hyacinter i rött


















Trots att hyacinten egentligen är en vårblommande lökväxt är den för de flesta starkt förknippad med julen. Mängder med lökar drivs fram i förtid, flera månader innan hyacinterna blommar i våra trädgårdar. Under vår mörkaste årstid sprider hyacinterna en härlig doft och höjer stämningen i julens blomsterarrangemang. Förra året provade jag att driva fram några hyacintlökar på egen hand. Under ett par veckor skulle de stå mörkt och svalt. Därefter placerade jag dem något varmare, med den klassiska pappersstruten, som en hatt på löken. Så småningom vaknade löken till liv och då var det dags att ställa den på en ljus plats och ta av hatten. Det tog bra mycket längre tid att få lökarna att blomma, än vad jag trodde, och några hyacinter till jul blev det inte förra året. Jag blev en erfarenhet rikare, men i fortsättningen kommer jag att köpa hyacintlökar, som redan satt knopp. Prismässigt blir det sällan billigare att driva upp dem själv, då hyacinterna säljs billigt till jul.Mina känslor har fortfarande inte riktigt hunnit ikapp med årstiden. Jag har svårt att förstå att det är första advent redan om ett par veckor. Visst har dagarna blivit kortare och det mörknar tidigt på eftermiddagarna, men det är milt väder för att snart vara mitten av november och jag går fortfarande utan strumpor i skorna på dagarna. Därför blev jag förvånad över att man redan fått hem hyacinter hos Fritz blommor, när jag gjorde ett besök i deras butik igår. De hade även mängder med planterade amaryllislökar, men även ett tiotal mer eller mindre ovanliga sorter som såldes som snittblommor. Till advent och jul brukar hyacinterna, som säljs i butikerna, blomma i vitt, blått eller rosa. Jag hajade till när jag fick se lökar, som enligt krukans skylt och bild skulle blomma i rött. Det visade sig vara en sanning med modifikation. Hyacinten med namnet
Hyacinthus orientalis 'Jan Bos' blommar med ceriseröda blommor och sprider en svag väldoft. Tillsammans blir blomman och stjälken c:a 25 cm hög. Blommorna sitter tätt och stjälken är kraftig. Jag hade först tänkt att köpa en vitblommande multihyacint, som får fler stjälkar men med färre blommor, men när jag fick se Jan Bos, valde jag istället ut ett par av dessa lökar. Nu väntar jag med spänning på att få se de färgmässigt lite annorlunda  hyacinterna blomma. Än så länge står lökarna svalt ute på balkongen, så att de förhoppningsvis blommar lagom till första advent.

1 kommentar:

  1. Jag har också sett de första hyacinterna i butikerna.Jag köper en hel del,inte för julens skull.Jag älskar de stark doftande.Har haft 'röda' som är lite mörkare än de rosa.Jag blandar alla färger.Alla lökar spara jag och plantera ut i trädgården.Ska köper några och har i uterummet på bordet i en skål med mossar och lite annat från skogen.

    SvaraRadera