Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

25 nov. 2015

Busken som blommar mitt i snöyran


















Jag blir lika förvånad varje vinter när jag får se kejsarolvonet blomma. Busken växer intill  tegelväggen på länssjukhusets äldsta byggnad. Där ser jag den, vid entrén till dialysmottagningen, när jag går in och ut genom dörren flera gånger i veckan. Jag brukar aldrig lägga märke till när den höga busken får sina första knoppar. Nej, helt plötsligt en dag så har de första, svagt rosa blommorna, slagit ut på bar kvist. Det är definitivt inte vad man förväntar sig att få se när vintern tagit ett stadigt grepp om naturen och nästan alla växter vissnat ner under himlen, som är grå och tråkig. Jag blev sådär extra glad i fredags, när jag klev ut ur taxin utanför dialysingången, och fick se att busken börjat blomma. Redan, oj vad tidigt, var min första reaktion,. Samma tanke slår mig varje år, men nog blommar den väl ändå lite tidigare i år än i fjol. Dagen därpå föll vinterns första snö över Halmstad. Visst är väl ändå kejsarolvonet en märklig buske, som blommar såhär års, när större delen av växtligheten slumrar utomhus.
I Sverige odlas oftast en hybrid av kejsarolvonet, Vibumum farerri, som har sitt ursprung i mellersta Kina. Här i vårt avlånga land blommar busken från december fram till april, lite beroende på vädret och i vilket läge som den är planterad. De små, vita till ljust rosa blommorna, växer i klasar och sprider en härlig doft. Framåt vårkanten, när temperaturen bli mer gynnsam, fortsätter nya, syrenlika, små blommor att slå ut. Vilken tur att det ändå finns en och annan växt, som sprider både härlig doft och blomsterglädje under den här delen av året

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar