Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

25 jan. 2016

Nytt i kattköket

















Jag håller som bäst på att städa efter julen hemma i lägenheten, men det går i sakta mak. Nygamla gardiner är upphängda i köket, en plantering med vårblommor pryder soffbordet tillsammans med en stor bukett rosa tulpaner och stumpen från adventsljuset är utbytt mot ett nytt limegrönt. Jag tycker att det kan vara riktigt roligt att städa när man samtidigt får lov att förnya lite i hemmet till en billig peng. Underlägget vid katternas matplats har länge varit slitet och sett tråkigt ut, så nu tyckte jag att det var dags att förnya även kring deras lilla kök. Ängla är expert på att kladda ner runt matskålen med blötmat när hon äter. När hon slickar i sig såsen stänker det ordentligt åt alla håll, så att ha ett underlägg, som lätt kan torkas av, är näst intill ett måste. Katterna lär knappast bry sig om mitt nya inköp, men jag vill ju att även mina fyrbenta älsklingar ska ha det fint omkring sig. Tindra och Ängla är nog mest intresserade av att jag fyller matskålen med torrfodret som de gillar och serverar rätt sorts blötmat i sås. Jag har letat efter ett nytt underlägg ett bra tag och varit runt i olika butiker utan att hitta något som fallit mig i smaken. Härom kvällen hittade jag ett tips på Facebook om en aktiveringsleksak för katter. Det ledde till att jag började titta runt på alla möjliga kattsaker och ganska snart fann jag underlägget jag letat efter på kattkompaniet.nu. Innan jag shoppat klart hade jag även beställt ett par leksaker till mina töser. Lika nöjd som jag blev med min beställning lika glada blev Tindra och Ängla när jag packade upp lådan och de fick sina nya leksaker. Nu är underlägget och matskålarna på plats i köket. Deras stora vattenskål på fot, som inte alls är en kattskål och köpt på loppis, står däremot placerad i vardagsrummet. Katter vill inte ha vatten- och matskålarna stående tillsammans, då de sällan dricker på samma ställe som de äter i det vilda livet. En stor skål är att föredra då katter vill undvika att deras morrhår nuddar vid skålens kant när se ska äta eller dricka. Leveransen från Kattkompaniet kom redan två dagar efter min beställning och där emellan blev jag uppringd för att informeras om att en av leksakerna, som jag beställt, tyvärr var slut. Nu valde jag istället en snarlik vara, så både jag och katterna var helnöjda med beställningen.

Texten på underlägget:
I love my cat
One little pussy cat
nudging with its nose,
gently meowing, feed me,
and pawing at your toses

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar