Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

14 feb. 2016

Kärlekens dag


















Finns det någon härligare känsla än besvarad kärlek? Den kan ta sig uttryck på många olika sätt, men i grund och botten är den densamma. Passionerad kärlek mellan två älskande människor, moders- och faderskärlek, vänskaplig kärlek och kärleken till våra husdjur. Det finns inga avstånd i världen, som kan hindra denna underbara känsla av att älska och att vara älskad. Varje levande varelse är värd att få uppleva kärlek alla årets dagar. Ett stort hjärta vill jag ge till var och en på denna kärlekens dag - Alla hjärtans dag.


Jag älskar dig för alla småsaker:
blåklockor på mitt skrivbord,
en klapp på axeln efter ett uselt anförande,
en kopp kaffe när jag i panik försöker bli klar före deadline,
och för att du är den ende som säger att jag faktiskt ser ut
som en hösäck i den gröna dräkten.

Och för alla stora saker:
att du ger mig allt det bästa du har,

delar mina glädjeämnen,
är vänlig mot mig trots fel och brister.

Att du ger mig mod.
Helen Thomson (f.1943)
Närhelst jag behövt någon att dela min glädje med
eller någon som håller mig hårt när min värld
faller sönder, då finns du där. Och jag vet att du
kommer att finnas där - imorgon, alltid.

Maya V. Patel (f.1943)

Själva ordet är inte långt,
men det rymmer allt:

kroppen, själen, livet, hela varelsen.
Vi känner det i blodets hetta,
drar in det med varje andetag,
vi bär det gömt inom oss
liksom våra tankar.
Inget annat existerar för oss.
Men det är inte ett ord;
det är ett obeskrivbart tillstånd
angivet i sex bokstäver...
Guy de Maupassant (1850-1893)


Kärle­ken är tålmo­dig och god.
Kärle­ken är in­te strids­lys­ten,
in­te skryt­sam och in­te upp­blåst.
Den är in­te ut­ma­nan­de, in­te självisk,
den bru­sar in­te upp, den vill ing­en något ont.
Den fin­ner in­te glädje i orätten men gläds med san­ning­en.
Allt bär den, allt tror den, allt hop­pas den, allt uthärdar den.
1 Kor 13

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar