Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

18 feb. 2016

Rosor i regnbågens färger


















Jag verkligen älskar blommor och växter, allt från den lilla styvmorsviolen till en stor björk om våren, när den börjar skifta i skir grönska. Det finns så otroligt många olika arter i vår natur, som har de mest otroliga former och utseenden på både blad och blommor, som skiftar i hela färgpalettens olika nyanser. Det som dessutom får mig att tycka så mycket om växter är att de är levande och ständigt förändras. Därför skulle jag aldrig kunna tänka mig att ha konstgjorda växter i mitt hem.
Det har blivit allt vanligare att man färgar blommor och växter, vilket oftast får en väldigt onaturlig färgton. En del växter sprayar man med färg, en del med glitter och genom att färga vattnet, som snittblommor står i, kan man få kronbladen att byta färg. Härom dagen fick jag se rosor, som skiftade i alla regnbågens färger, när jag besökte Fritz blommors butik En kul grej kan tyckas, men varför inte låta rosor ha sitt naturliga utseende. De är ju vackra som de är. Rosen är vår allra mest älskade snittblomma efter tulpanen och behöver knappast manipuleras för att sälja bra. Rosor har odlats i tusentals år och bara till Alla hjärtans dag säljs över 4 miljoner rosor i Sverige. Jag var ändå nyfiken över hur man lyckas färga in rosornas kronblad med så skiftande nyanser. Floristen i butiken hade tyvärr inget klart svar att ge mig. Att man tillsatt färgpigment i rosenvattnet förstod jag, men rosorna hade ju flera olika kulörer. På internet kan man få svar på de flesta frågorna och där hittade jag svaret. Man utgår från vita rosor och med en skarp skalpell skär man försiktigt stjälken i flera delar. Varje del placeras sedan i vatten med olika vattenlösliga färgpigment. Då varje kronblad har sin egen vattenledning får de olika färger och efter ett par dagar har rosen blivit regnbågsfärgad. Det är roligt att veta hur det går till att färga in blommor, men själv väljer jag i första hand naturens egenhändigt färgade blommor, Vad är vackrare än en enda långskaftad, mörkt röd ros eller en stor klängros i trädgården.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar