Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

28 juni 2016

Näckrosor i Nissan


















Det blev inte mycket till midsommarfirande för min del i år. En tidig morgon på midsommarafton, med dialys på förmiddagen, tog ut sin rätt senare under dagen. Efter en kort visit till firandet vid Söndrums hembygdsgård somnade jag i sängen redan vid 18-tiden, tillsammans med min katt Ängla.  Jag var inte mycket piggare dagen därpå, trots många timmars söm, men någon bakfylla hade jag i alla fall inte. Senare på midsommardagen tog jag en tur med minicrossen i det härliga sommarvädret.. Det var väldigt mycket bilar ute och körde, så det var smidigt att kunna susa fram utan trängsel på cykelbanan. Inne i centrum var det folktomt, förutom på en och annan uteservering som höll öppet. Jag stannade till och köpte en mjukglass med chokladsås. Glassen smälte fortare än vad jag åt i värmen, men den svalkade gott. Laga Ni Äta Vi. Kommer du ihåg ramsan från skoltiden minns du säkert också att det är ån Nissan, som rinner genom centrala Halmstad. Nissans vatten låg spegelblankt när jag körde över den via Österbro. Jag fortsatte sedan precis intill åns vattenbryn. Det är verkligen en vacker syn, men det gällde att hålla koll på gasreglaget på minicrossen och inte göra någon hastig eller felaktig manöver. Jag körde förbi stadens bibliotek, som delvis är byggt ute i Nissans vatten, passerade kulturskolan och Nissastrands höga bostadshus.


















Väl framme vid järnvägsbron, där tåget en gång i tiden passerade över Nissan, stannade jag till. Precis nedanför brofästet blommade gula näckrosor i vattnet. Jag har aldrig varit på just den platsen tidigare och inte heller sett näckrosor växa i Nissan. Med minicrossen hamnar jag ibland på platser, som jag inte skulle nå med bilen och än mindre orka ta mig till fots, vilket självklart är en stor fördel. Jag stannade och steg av för att gå de sista meterna, där det var för smalt för att köra. Det kändes osäkert att stå så nära åkanten och Nissans mörka vatten, med tanke på att min balans inte alltid är den bästa, men fotografera näckrosorna skulle jag utan tveka. Jag fokuserade på att ta några snabba bilder innan jag släppte taget om räcket och skyndade tillbaka till mitt fordon och körde vidare. När jag ändå var så nära Landfästet, där min moster och morbror bor, passade jag på att titta inom dem och hälsa på. Från deras balkong på sjätte våningen har man en fin utsikt över delar av stan och när jag ändå hade kameran med mig passade jag på jag några bilder. Tyvärr tornade molnen upp sig över himlen och vädret var inte det bästa för fotografering, men det gick att se långt bort över hustaken, där bland annat Trade Center skymtas. Jag var glad att regnet höll sig borta trots att det mullrade oroväckande på hemvägen och väl hemma fick jag ett glatt välkomnande av min katt Tindra, som mötte mig med svansen i vädret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar