Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

1 juli 2016

Loppishylla till pelargonsticklingar


















Min inglasade balkong på 8 m² rymmer över 200 olika sorters pelargoner. Hur får du plats med så många plantor på en balkong frågar många. I min samling har jag mest miniatyr- och dvärgpelargoner och de växer inte lika fort och blir inte lika storväxta som zonaler. Mina pelargoner är planterade i mindre och större lerkrukor. Även en miniatyrpelargon kan öka i storlek om man planterar om den i en större kruka, men när plantan har vuxit till sig och nått önskad storlek, behåller jag oftast samma krukstorlek när jag planterar om mina pelargoner. Då blir plantorna sällan några jätteexemplar. Jag utnyttjar utrymmet på höjden på min balkong och har inrett den med ett flertal hyllor och planteringsbänkar. På så vis får jag plats med många fler krukor. Hyllorna har lite olika utseende, men alla har hyllplan som släpper igenom en del ljus. Det gör även att vattnet inte blir stående på hyllan om jag spiller när jag vattnar plantorna.
Jag brukar ta sticklingar av mina pelargoner på både våren och sommaren. Tidigare har jag haft de små krukorna med sticklingar stående på en bricka på köksbordet. Då har jag haft bäst koll på dem så att jorden inte torkat ut. Tyvärr är det lite för mörkt i köket och att ha krukor med jord där jag sitter och äter är inte så passande. Häromdagen var jag på loppis och letade efter ett par gamla trästolar att ha på balkongen. Mina korgstolar är inte så fina längre, efter att min katt Ängla gillat att använda dem som klösträd. Några passade stolar hittade jag inte, men en mindre hylla fyndade jag. Stommen är tillverkad av svartmålad metall och de tre hyllplanen av glas. Hyllan var tänkt att sitta på väggen och under nedersta hyllplanet satt tre metallkrokar. De var i vägen då min tanke var att ha hyllan stående, men min snälla granne hjälpte mig mig att såga av dem. Nu står hyllan i fönsterkarmen i sovrummet, med nyputsade glasskivor. Mängder av små sticklingar får nu plats där och de får gott om ljus och blir det för mycket sol kan jag enkelt rulla ner persiennen. Varje morgon när jag kliver ur sängen tittar jag till mina småttingar och hoppas på att de rotar sig och växer.
Då jag har flera hundra pelargoner krävs också mängder av krukor i olika storlekar. Jag använder i stort sett bara lerkrukor och de är dyra i inköp, men det går ofta att hitta både billiga krukor och fat på loppisar och de är många nu i sommartider. Så sent som idag köpte jag några krukor, som jag diskat väl och sedan torkat i ugnen på 100°C, för att försäkra mig om att krukorna är riktigt rena och inte bär på några bakterier eller ohyra. Jag hittade även små fat, som är till för att ställa glas och flaskor på. De passar utmärkt att ställa småkrukorna på. Jakten på gamla trästolar till balkongen går vidare på kommande loppisar och hittar jag inga stolar lär jag säkert göra andra fynd.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar